Publisert 4. februar 2000

Oljenæringen i nord rammes når Avinor nå vil øke avgiftene på småflyplasser i nord.

Flyselskapet Widerøe har gått ut og varslet rutekutt på grunn av de økte avgiftene. Selskapet kommer til å kutte antall flyginger med 1.600 neste år, og særlig Nord-Norge rammes. Mens rutene Kirkenes-Lakselv og Kirkenes-Sørkjosen legges ned, blir det færre avganger til viktige oljeknutepunkt som Kirkenes, Hammerfest, Tromsø, Sandnessjøen, Brønnøysund og Kristiansund, opplyser Widerøe i en pressemelding.

Ifølge Widerøe vil avgiftsøkningene gi et tosifret millionbeløp i årlig tap på det kommersielle rutenettet. I tillegg vil avgiftsøkningene framtvinge 20 millioner kroner i årlig økt statstilskudd på rutene Widerøe flyr på anbudskontrakt for Samferdselsdepartementet.

– Vi appellerer nå til det øvrige politiske miljøet til å sikre at dagens avgifter i stedet blir videreført, slik at rutenettet kan opprettholdes på 2012-nivå, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.


Rammer oljenæringen

– Vi synes det er viktig at Widerøe og myndighetene setter seg ned og finner løsninger som ikke forverrer, men forbedrer flytilbudet i nord. Når behovet øker, må tilbudet økes, ikke minskes, sier Norsk Olje- og Gass samfunnskontakt for Nord-Norge til Petro Media News.

– Om det er riktig at avgiftene gjør det billigere å fly store fly mellom flyplassene, og dyrere å bruke de små, vil det ramme en distriktsnæring som oljebransjen, påpeker han, og legger til at tilstrekkelig tilgang til flyruter er avgjørende for om oljevirksomheten i nord skal lykkes.

– Rutekutt hos Widerøe er ingen god måte å drive næringspolitikk på i nord, slår Seljeseth rolig fast.


– Uforståelig

Hos Petro Arctic mener man Avinor sender blandede signaler når de nå øker avgiftene på småflyplassene i nord.

– Dette blir helt feil. Petro Arctic har over tid jobbet for å få enda bedre infrastruktur langs kysten i Nord-Norge, og særlig i områdene med oljeaktivitet; Helgeland, Hålogaland og Hammerfest – og mellom disse og miljøene på Vestlandet og i Oslo, sier Kjell Giæver i Petro Arctic.

– Om det nå går i motsatt retning og rutetilbudet blir dårligere, er det ikke bare for dårlig, men også uforståelig, sier han, og påpeker:

– Samtidig som dette skjer, sier Avinor de vil se på hvordan flyinfrastrukturen i nord kan forbedres, og vurderer nye flyplasser både i Sandnessjøen og i Hammerfest.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger