Oljenæringen i nord rammes når Avinor nå vil øke avgiftene på småflyplasser i nord.
Flyselskapet Widerøe har gått ut og varslet rutekutt på grunn av de økte avgiftene. Selskapet kommer til å kutte antall flyginger med 1.600 neste år, og særlig Nord-Norge rammes. Mens rutene Kirkenes-Lakselv og Kirkenes-Sørkjosen legges ned, blir det færre avganger til viktige oljeknutepunkt som Kirkenes, Hammerfest, Tromsø, Sandnessjøen, Brønnøysund og Kristiansund, opplyser Widerøe i en pressemelding.
Ifølge Widerøe vil avgiftsøkningene gi et tosifret millionbeløp i årlig tap på det kommersielle rutenettet. I tillegg vil avgiftsøkningene framtvinge 20 millioner kroner i årlig økt statstilskudd på rutene Widerøe flyr på anbudskontrakt for Samferdselsdepartementet.
– Vi appellerer nå til det øvrige politiske miljøet til å sikre at dagens avgifter i stedet blir videreført, slik at rutenettet kan opprettholdes på 2012-nivå, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.
Rammer oljenæringen
– Vi synes det er viktig at Widerøe og myndighetene setter seg ned og finner løsninger som ikke forverrer, men forbedrer flytilbudet i nord. Når behovet øker, må tilbudet økes, ikke minskes, sier Norsk Olje- og Gass samfunnskontakt for Nord-Norge til Petro Media News.
– Om det er riktig at avgiftene gjør det billigere å fly store fly mellom flyplassene, og dyrere å bruke de små, vil det ramme en distriktsnæring som oljebransjen, påpeker han, og legger til at tilstrekkelig tilgang til flyruter er avgjørende for om oljevirksomheten i nord skal lykkes.
– Rutekutt hos Widerøe er ingen god måte å drive næringspolitikk på i nord, slår Seljeseth rolig fast.
– Uforståelig
Hos Petro Arctic mener man Avinor sender blandede signaler når de nå øker avgiftene på småflyplassene i nord.
– Dette blir helt feil. Petro Arctic har over tid jobbet for å få enda bedre infrastruktur langs kysten i Nord-Norge, og særlig i områdene med oljeaktivitet; Helgeland, Hålogaland og Hammerfest – og mellom disse og miljøene på Vestlandet og i Oslo, sier Kjell Giæver i Petro Arctic.
– Om det nå går i motsatt retning og rutetilbudet blir dårligere, er det ikke bare for dårlig, men også uforståelig, sier han, og påpeker:
– Samtidig som dette skjer, sier Avinor de vil se på hvordan flyinfrastrukturen i nord kan forbedres, og vurderer nye flyplasser både i Sandnessjøen og i Hammerfest.