Både Industri Energi og Safe synes lite om at Scarabeo-krengingen og Floatel Superior-krengingen skjer med så kort mellomrom.
– Jeg har ikke fått fulgt godt med på dette, men generelt kan jeg si at dette er den andre krengingen vi har på sokkelen i løpet av veldig kort tid. At de kommer nesten rett etter hverandre, liker jeg ikke, sier tidligere HMS Offshore-ansvarlig i Industri Energi, Ketil Karlsen.
Også nestleder i Safe, Roy Erling Furre, liker ikke denne tendensen. I en melding fra fagforeningen.
– Det er både overraskende og skremmende at vi for andre gang på kort tid opplever at plattformer mister stabiliteten, sier Roy Erling Furre, HMS-ansvarlig i SAFE i en kommentar til hendelsen på «Floatel Superior» i morges.
Furre minner om at det ikke er mange uker siden boreriggen «Scarabeo 8» også mistet stabiliteten og krenget under boring i Barentshavet.
– Man skulle jo tro at denne hendelsen gjorde at andre operatører av flytende innretninger dobbeltsjekket sine systemer og rutiner som en ekstra kvalitetssikring for å unngå lignende hendelser, sier Furre som minner om at stabilitet er en kritisk avgjørende faktor for sikkerhet om bord.
– Det hører med i dette bildet at «Floatel Superior» hadde problemer med både kapasitet, styringssystemer og kompetanse da plattformen søkte om SUT-godkjennelse for bruk på norsk sektor. Ptil avdekket den gang en lang rekke avvik og forbedringspunkter, skriver Safe i meldingen.
– SAFE er selvsagt tilfreds med at Ptil i dag varsler at det vil granske hendelsen, selv om det jo er en selvsagt ting. Med 15 – 20 meter høye bølger og en slagside på 4 grader, var dette utvilsomt en svært dramatisk situasjon for de om bord. Gjentatte hendelser skaper frykt, folk opplever økt usikkerhet på jobb, noe vi tidligere har sett i forbindelse med helikopterulykker. Så SAFE vil følge den bebudede granskningen meget nøye, understreker Furre.