Basemiljøet i Kirkenes er klare for Shtokman-muligheter, men Murmansk er klar for konkurranse. Grigori Stratiy i Murmanshelf tror det er rom for alle.
JA TAKK, BEGGE DELER: Grigori Stratiy tror det er plass til både Kirkenes, Murmansk og Arkhangelsk som basebyer i Barents. (Foto: INGER JOHANNE STENBERG) |
Med en investeringsbeslutning på Shtokman rett rundt hjørnet, ratifisering av delelinje så godt som unnagjort og stadig forlytning nord for oljebransjen er det optimisme å spore både hos russerne og i Norge. Murmansk har lenge forberedt seg på utbygging i det russiske Barentshavet, og sjef for interesseorganisasjonen Murmanshelf, Grigori Stratyi, mener Murmansk er i en unik posisjon.
– Murmansk har en nærhet til havet, byen er nær grensen til to land, Norge og Finland, og den har en unik råmaterialebase, byen er i en unik posisjon, sier Stratyi fra talerstolen på Intsok-konferansen i St. Petersburg.
– Aktører i Kirkenes har sagt de er veldig interesserte i å være med på Shtokman, betyr det konkurranse for dere?
– Nei, tvert i mot. Kirkenes blir som et tillegg, Arkhangelsk, Murmansk og Kirkenes, vi trenger alle, forteller Stratiy til Petronord.
Allerede i dag kommer både skip og rigger fra russisk side inn til norske havner i Kirkenes, og grunnen er som regel pålitelighet og mindre byråkrati, noe Stratyi erkjenner er en utfordring.
– Det er mye byråkrati, men vi jobber med det, og det har blitt mye bedre, men det er klart det er en utfordring, sier Stratiy til Petronord.
Murmanshelf som ledes av Stratyi er en interesseorganisasjon for leverandører som er interessert i Shtokman, og det er i dag 21 norske medlemmer i organisasjonen. Stratiy forteller at hele organisasjonen ble dannet for å sikte inn mot Shtokmanutbyggingen.
– Vi tror Shtokman er en unik mulighet for utenlandske og russiske selskaper, avslutter Stratyi.