Publisert 26. mai 2006

I løpet av fem år ble antall personskadeulykker i Statoils fartøyvirksomhet redusert med 84 prosent. En forbedret sikkerhetskultur får mye av æren for resultatet.

Farlige situasjoner har ofte oppstått når fraktbåter har levert utstyr og varer til oljeinstallasjonene. Fra 2001 til 2005 er imidlertid antallet personskadeulykker i Statoils fartøyvirksomhet blitt redusert med 84 prosent, melder forskning.no.

Det er prosjektet Sikkerhetskultur i transportsektoren, finansiert av Norges Forskningsråds program Risiko og sikkerhet i transportsektoren (RISIT), som står bak dette funnet. Prosjektet er et samarbeid mellom Studio Apertura ved NTNU, SINTEF Veg og Samferdsel og Det Norske Veritas.

Statoil er en av tre bedrifter som har blitt har undersøkt gjennom spørreskjemaer og kvalitative undersøkelser.

Samhandling
Årsak til ulykker og uhell kan ikke alltid forklares med enkeltfaktorer som teknisk svikt eller menneskelig svikt. Det som foregår mellom aktører og aktørgrupper blir minst like viktig som enkeltpersoners handlinger. Sikkerhetskultur er et begrep som ofte benyttes om denne samhandlingen.

En av konklusjonene fra forskningsprosjektet er at ulike former for mål- og verdikonflikter svekker sikkerheten. Et vanlig eksempel er at økonomiske hensyn kommer i konflikt med sikkerhetshensyn.

Signaler fra ledelsen
Prosjektleder Lone Sletbakk Ramstad ved NTNU Samfunnsforskning sier at det er viktig at signalene fra ledelsen er tydelige nok. Det betyr at uttrykte sikkerhetsvisjoner følges opp gjennom beslutninger og handlinger i praksis.

Hun understreker at god kommunikasjon og tillit er nøkkelfaktorer i byggingen av sikkerhetskulturer. Tillit handler her om at ansatte tør å prioritere sikkerhet i alle sammenhenger; at de er trygge på at det ikke vil få noen former for negative konsekvenser for dem selv eller andre. Dette gjelder både internt i en bedrift og mellom ulike aktører.

Større tiltro
På Statoils fartøyer har kapteinene gitt uttrykk for at de har vært stilt ovenfor motstridende krav og ønsker fra ulike instanser innen logistikkjeden. Flere har etterlyst en bedre og felles forståelse av logistikk-kjeden blant alle aktørene som er involvert i forsyningsvirksomheten.
Ramstad peker på at manglende forståelse og innsikt i hverandres arbeidssituasjon fører til at man ikke er tilstrekkelig oppmerksom på risikoforhold knyttet til andre aktørgruppers arbeid og at sikkerheten dermed ikke prioriteres sterkt nok av alle parter.

Mangelfull tillit fører også til mindre åpenhet mellom ulike aktørgrupper. Dette vil kunne ”låse” handlingsmønstre som er negative i forhold til sikkerheten.

Press
– Det er i grenselandet mellom de ulike aktørgruppene at problemene ofte oppstår. Ulike verdier kommer i konflikt med hverandre.

Ett eksempel er når forsyningsbåtene skal legge til på oljeinstallasjonene. Det hender det er værforhold som tilsier at man ikke bør legge til. Men installasjonene har behov for varene, og kan legge direkte eller indirekte press på fartøymannskapet for å få dem levert, forteller Ramstad.

Siste fra forsiden

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Swarfix skal samle opp swarf for Equinor

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger