Publisert 27. juli 2005

Petroleumstilsynet er bekymret over den dårlige tilstanden og det manglende vedlikeholdet som er avdekket på de konvensjonelle livbåtene på Veslefrikk. De ber nå Statoil granske sin egen håndtering av avvikssituasjonen som oppsto etter bortfallet av sliskelivbåtene 21. juni og årsakene til svikten i vedlikeholdet.

I løpet av den siste måneden har en rekke avvikssituasjoner oppstått i forbindelse med livbåtsystemene på Veslefrikk:

21. juni : En sliskelivbåt på Veslefrikk B feilet i test. To konvensjonelle livbåter (livbåt 4 og 5) blir satt i funksjon som kompensasjon etter bortfallet av sliskelivbåtene.

6. juli : Feil blir oppdaget på låresystemet til de to konvensjonelle båtene, og produksjonen måtte stenges på ny.

10. juli : Feilen ble rapportert utbedret, slik at Veslefrikk kom tilbake i produksjon samme dag.

23. juli : Produksjonen på feltet igjen nedstengt etter at Statoil oppdaget sprekker i en konvensjonell livbåt på Veslefrikk A (livbåt 7).

25. juli : Statoil oppdager livbåt 4 og 5 på Veslefrikk B har alvorlige korrosjonsskader som ikke ble oppdaget under den tekniske kontrollen i begynnelsen av juli.

26.juli : Petroleumstilsynet blir varslet om at de to livbåtene som inngikk i som kompensasjon for sliskelivbåtene 21. juni har så store skader at også de må settes ut av drift.

– Vi ser alvorlig på denne saken, sier fungerende områdedirektør for Troll/Sleipner, Geir Amland. Produksjonen på Huldra og Veslefrikk har vært stengt ned siden lørdag 23.juli, og vil forbli nedstengt til alle forhold rundt livbåtene er funnet i orden.

I følge Stavanger Aftenblad tror leder for sokkeldelen av NOPEF, Dag Unnar Mongstad, at vedlikeholdsarbeidet har blitt nedprioritert.

– Jeg redd for at de konvensjonelle livbåtene ikke ble fulgt opp skikkelig, fordi frittfall-livbåtene skulle ta over. Det er skremmende, mener Mongstad. Det er også bekymringsverdig at en finner feil ved de nye frittfall-livbåtene. En har hele tiden følt seg veldig trygg på disse, og feilene skaper mye uro.

Veslefrikk produserer om lag 30.000 fat olje og Huldra om lag seks millioner kubikkmeter gass per døgn. Huldra er en ubemannet plattform som styres fra Veslefrikk.

Petroleumstilsynet uttrykker i sin pressemelding at det er ingen direkte sammenheng mellom problemene med sliskelivbåtene og skadene på de konvensjonelle livbåtene. Arbeidet Statoil har iverksatt for å gjennomgå problemet med sliskelivbåtene, vurderes av Petroleumstilsynet å være i godt gjenge og av forventet grundighet og kvalitet.

Siste fra forsiden

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Swarfix skal samle opp swarf for Equinor

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger