BG og GDF Suez supplysamarbeid signert

Publisert 31. mai 2013

Utenlandske selskap satser på Florø som baseby.

BG Norge og GDF Suez har inngått samarbeidsavtale for bruk av forsyningsfartøy fra Florø. Under avtalen får BG, som starter produksjonsboringen på Knarr-feltet i juni og være onstream neste år, tilgang på transportkapasitet i GDFs supplybåt for Gjøa, “Siddis Supplier” tre ganger i uken i perioden 1. april 2013 til 1.april 2016. Avtalen har en årlig verdi på NOK 140 millioner, gir også partene adgang til å kjøpe transportkapasitet fra hverandre utover de faste turene, og BG anledning til å seile faste ruter med fartøyet når boringen starter.


Realiserer forventede sysselsettingseffekter

Som Petro.no skrev i januar 2011 , har BG valgt Florø som base for Knarr (tidligere Jordbær) –utbyggingen, og dagens avtale er et skritt på veien mot å realisere de sysselsettingseffekter BG har estimert i sin lokaliseringsstudie forut for basevalget. I den sier BG at den direkte sysselsettingseffekten av at Jordbær (Knarr) -base og driftsavdeling legges til Florø er antatt til omlag 10-15 årsverk. “I tillegg vil den aktivitetsøkningen driften medfører, gi en betydelig større sysselsettingseffekt både på forsyningsbasen, på flyplassen og helikopterbasen, og i Florøs næringsliv for øvrig.”

Økning i flypassasjerer
Videre anslår BG at trafikken ved flyplassen i Florø vil øke betraktelig på grunn av utbyggingen, og tallene det opereres med er en økning på mellom 2000 og 3000 passasjerer i året.

I februar i år signerte BG og GDF Suez, som bruker Florø som base for sitt Gjøa -felt, en avtale som gir BG muligheten til å bruke helikopteret GDF Suez har leid fra CHC Helicopters til inntil ti turer per uke ut til BGs Knarr-felt under bore og ferdigstillelsesperioden. Kontrakten løper fra 1. juni i år til 30. september 2015, med opsjon for et ekstra år, og har en verdi på NOK 45 millioner årlig. GDF Suez står for alle drift og organisering flightene, og har beregnet at man i avtaleperioden vil ha en trafikkøkning på opptil 5000 passasjerer per år.

Plaster på Statoil-sår
Dermed bidrar BG med et lite plaster på såret for et lokalsamfunn som bekymrer seg over en av hjørnesteinsvirksomhetene når Statoils nå planlegger å endre seilingsleder og rasjonalisering av drift. Et resultat av de varslede endringene, vil medføre at virksomheten ved Saga Fjordbase i byen går fra å være en fullservice-offshorebase, til i stor grad å bli et rent rørlager. Dette er ikke nødvendigvis en ulempe for basens inntekter, som får leid ut arealene sine, men kan ifølge lokalavisen Firda bety at så mange som 250 arbeidsplasser blir overtallige.

Statoil har ifølge avisen forsikret lokale myndigheter om at sysselsettingsnivået i regionen skal være på nivå med dagen.

Siste fra forsiden

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Swarfix skal samle opp swarf for Equinor

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger