Publisert 18. juni 2007

«Bourbon Dolphin» skal også ha krenget under et tidligere oppdrag. Det skjedde i nærheten av Mongstad i november 2006.

NTB

En av kokkene om bord i «Bourbon Dolphin» overlevde forliset nordvest av Shetland 12. april i år.
– Han har forklart til skotsk politi at han som nyansatt om bord i fartøyet opplevde at det krenget da det skulle holde en rigg stabil i nærheten av Mongstad i november 2006, opplyste Guro Høyaas Løken, medlem av granskingskommisjonen, under høringen mandag.

Kokken har forklart til skotsk politi at han den gang ble fortalt at vaieren kom over styrepinnen på fartøyets akterdekk, ifølge Løken.

Løken ville vite om episoden ble rapportert inn til rederiet Bourbon Offshore Norway, eller om rederiet er blitt gjort kjent med episoden på annen måte og om rederiet i så fall vurderte betydningen av episoden. Men ingen av rederiets fire sjefer som ble avhørt under granskingskommisjonens høring mandag, har fått rapporter om episoden, ifølge forklaringen de ga til kommisjonen.

Rederiets sjef, Trond Myklebust, sier til NTB at han ikke vet noe om dette.

Vanskelig
Høringens første dag mandag var preget av krevende tekniske forklaringer.

Teknisk sjef i Bourbon Offshore Norway, Bjørn Bergsnes, bekreftet i sin forklaring at fartøyet «Bourbon Dolphin» ble tyngre ferdigstilt fra Ulstein verft enn forutsatt i kontrakten med verftet.
«Bourbon Dolphin» skulle veie 2.950 tonn, men ble 3.200 tonn – 250 tonn tyngre.

Bergsnes opplyste at den feilaktige vektberegningen ikke har betydning for fartøyets tyngdepunkt, men om dette også innebærer at fartøyets stabilitet er upåvirket av vektøkningen, er ikke like entydig besvart så langt i høringen.

To timer før
To timer før «Bourbon Dolphin» kantret torsdag 12. april, snakket Steven John Rooney med fartøyets kaptein Oddne Arve Remøy, som omkom i forliset.

– Da ante jeg ingenting om at «Bourbon Dolphin» hadde problemer. Samtalen dreide seg om neste oppdrag som skulle starte den påfølgende mandag. Ingenting ble nevnt om at noe var galt, fortalte Rooney under høringen mandag.

Rooney er charter manager i rederiet med solid maritim bakgrunn. Han begynte som rekefisker, tok styrmannsskole og skipperskole og seilte som kaptein før han ble en av sjefene i Bourbon Offshore Norway med fullmakter til å inngå kontrakter om å leie ut fartøyer.

Ifølge Rooney visste ikke rederiet Bourbon Offshore Norway mer enn at riggen «Transocean Rather» skulle «flyttes to-tre mil» da kontrakten ble inngått med operatøren.

Siste fra forsiden

+

Equinor positive til krav om erstatningskraft – hvis staten tar stor del av regningen

Havtil gransker brann på Statfjord A

Milliardene renner inn – men svakere resultat for Equinor

+

Vår plusser på borekampanjen med enda en letebrønn i Barentshavet

+

Aker BP fremskynder oppstart på Tyrving

+

Planlegger å bore inntil to Eirin-brønner i året

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger