Publisert 3. oktober 2007

Bourbon-rederiet endrer sine instrukser til offshorekapteinene som en direkte følge av Bourbon Dolphin-ulykken.

NTB

«Bourbon Dolphin» kantret 12. april 2007.
Foto: Bourbon Offshore

Det opplyser administrerende direktør Trond Myklebust i Bourbon Offshore Norway til Sunnmørsposten.

Bourbon-rederiet innrømmer at kapteiner på ankerhåndteringsfartøyer kan komme under et sterkt press for å få jobben gjort.
– Vi pålegger kapteinene våre en masse oppgaver og et enormt ansvar. Slik er det, og slik vil det alltid være. Formelt vil kapteinen alltid være ansvarlig for det som skjer om bord på skipet. Men vi ser at vi som rederi er nødt til å gjøre mer for å støtte kapteinene i vanskelige situasjoner. Hvis ikke blir det uholdbart, sier Myklebust.

I timene før «Bourbon Dolphin» kantret vest for Shetland 12. april, ble det stadig klarere for alle involverte at mannskapet på brua hadde problemer. Under høringene i Oslo sist uke avga de ansvarlige fra Chevron, Trident Offshore og Transocean sine forklaringer. Alle pekte de på kapteinen på «Bourbon Dolphin» som den som burde avbrutt oppdraget. Samtidig avviste samtlige at de hadde utsatt ham for press.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger