BP lover å ikke kaste inn håndkleet i USA, og har heller ikke blitt skremt fra dypvannsboring etter «Deepwater Horizon», på tross av det selskapets nye toppsjef kaller for «skremselspropaganda».
NY BP-SJEF: Robert Dudley. (Foto: BP) |
Robert Dudley, BPs nye administrerende direktør, mener at medieståheien rundt «Deepwater Horizon» kunne tatt livet av ett av verdens største oljeselskap, BP.
– Media drev med skremselspropaganda, som satte i gang en politisk virvelvind, som når alt kom til alt truet vårt selskaps eksistens, sier Dudley ifølge Dow Jones Newswires.
– Jeg ble ikke administrerende direktør i BP for å gi opp i USA. BP vil ikke trekke seg ut av Amerika. Det er for mye som står på spill, både for BP og for USA, sier Dudley.
Han mener BPs respons på utslippet har gitt amerikanske myndigheter et positivt inntrykk av selskapet, og han tror at dypvannsboring kan vøre sikkert nok, selv om det alltid vil være en viss risiko.
– Dypt vann blir en stadig viktigere kilde til energi som trengs som drivstoff for den globale økonomien. Vi er ett av en liten håndfull selskaper som har både den finansielle og teknologiske styrken som skal til for å utføre utbygginger i vanskelige områder, sier Dudley.
– Før «Deepwater Horizon» hadde BP boret trygt på dypt vann i Mexicogulfen i 20 år. Her er det en vanskelig balansegang, men vi har ikke råd til å sky all risiko, sier Dudley.