Publisert 4. februar 2000

Det var en rekke av feil i flere selskap og arbeidsteam som førte til Macondo-tragedien i Mexicogolfen, og ingen enkeltfaktorer. Det konkluderer BP med i sin granskningsrapport etter ulykken.

Foto: US Coast Guard

– Ulykken skjedde som følge av en kompleks kjede av mekaniske feil, feilbedømmelser og feil i ingeniørarbeid, operasjonell implementering og kommunikasjon, skriver BP i en pressemelding.

BP legger i ettermiddag fram rapporten selskapets sikkerhetssjef Mark Bly og et team på mer enn 50 spesialister har brukt de fire siste månedene på å sette sammen. Ekspertene er hentet både fra BPs egne rekker og eksternt, opplyses det.

Konkret peker rapporten på følgende årsaker til ulykken:
* Sementeringen og barrierene nederst i brønnen, spesielt mud’en som ble brukt, klarte ikke å holde gassen nede.

* Resultatet av en trykktest ble feilaktig akseptert av BP og Transocean, selv om brønnintegriteten ikke hadde blitt etablert.

* Riggmanskapet fra Transocean hadde 40 minutter på seg til å oppdage at hydrokarboner strømmet inn i brønnen, men så verken at det skjedde eller grep inn før hydrokarbonene steg hurtig gjennom stigerøret og opp mot overflaten

* Etter at brønnstrømmen nådde riggen ble den ledet inn til en separator for mud og gass, noe som førte til at den lekket ut om bord riggen i stedet for ut til friluft

* Gasstrømmen inn til maskinrommet gjennom ventilasjonssystemet skapte potensial for antenning som riggens brann- og gassystem ikke klarte å forhindre

* Selv etter at eksplosjon og brann hadde satt mannskapsopererte kontrollsystemer ut av spill skulle BOPen på sjøbunnen ha blitt aktivert automatisk og dermed kvelt brønnen. Dette lykkes den ikke med, sannsynligvis fordi kritiske komponenter ikke virket.

– BP, Halliburton og Transocean deler skyld
– For å si det enkelt har det blitt gjennomført en dårlig sementeringsjobb på bunnen av brønnen som har ført til at hydrokarboner har lekket fra reservoaret og inn i produksjonscasingen. Den negative trykktesten ble akseptert når det ikke skulle ha blitt det, det var svikt i brønnkontrollprosedyrer og i BOPen, og riggens brann- og gassystem forhindret ikke antenning, sier avtroppende BP-sjef Tony Hayward i meldingen.

– Basert på rapporten ser det usannsynlig ut at brønndesignet bidro til ulykken, all den tid granskningen påviste at hydrokarboner strømmet opp i produksjonscasingen fra bunnen av brønnen, sier han videre.

Han konkluderer dermed at mange, inkludert BP, Halliburton og Transocean, må bære skylden for ulykken som krevde elleve mennesker livet.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger