Solstad Offshore går nye veier. Rederiet har nettopp bestilt et nytt supply skip som kan gå både på LNG, biofuel og ordinær marine diesel olje.
Av Elisabeth Fiveland
STX Norway Offshore har fått kontrakt om bygging av skipet til 450 millioner kroner. Verftet skal levere skipet innen november neste år. Skipet blir det første i rederiets flåte som kan gå på gass.
Fartøyet skal fungere som supplyskip for plattformer og er på om lag 5.000 dødvekttonn, og fartøyet er designet av STX i henhold til Clean Design. Fokuset under utformingen har vært på lavt drivstofforbruk og miljøvennlige operasjoner, skriver rederiet i en børsmelding.
Skroget skal bygges i Romania og skal deretter utrustes ved STX Langsten. Fartøyet skal også utrustes for oljevern og beredskapsoperasjoner.
I en pressemelding skriver rederiet at satsing på miljøvennlige løsninger vil bli en stadig viktigere konkurransefaktor i framtiden.