I 2008 strandet planene til Nordic Maritime da det malaysiske verftet NGV Yard ikke fikk råd til å fullføre byggingen av to bolig- og servicerigger selskapet hadde bestilt. Ny avtale reduserer nå prisen til rundt en tredel.
Nordic Maritime med Morten Innhaug i spissen bestilte to bolig- og servicerigger fra det malaysiske verftet NGV Yard i 2008, med opsjon på ytterligere to. De to første skulle leveres i 2009, men verftet hadde tatt på seg mer enn det hadde kapital til, og arbeidet måtte stanse da stålarbeidene var 70 prosent ferdig, skriver Finansavisen.
Selskapet fikk tilbake pengene, og sent i 2010 inngikk øystein Stray Spetalens Ferncliff og investor Gunnar Hvammen ny byggeavtale for de to riggene i samarbeid med Nordic Maritime, fortsatt med opsjon på to rigger til.
– Våre rigger er bygget for roligere farvann som for eksempel Vest-Afrika og Mexicogolfen, og ikke Nordsjøen. De kan sammenlignes med riggene som Ocean Hotels forsøkte å bygge, sier Glen Rødland til Finansavisen.
Mens Ocean Hotels-riggene hadde en kostpris på 120 millioner dollar, er planen at Spetalen og Hvammen skal ende opp med en byggepris på 45 millioner dollar. Ifølge Rødland skal de ha fått en god pris ettersom de indirekte har bidratt til å få verftet i gang igjen.