Statoils kategori B-rigger blir forsinket, trolig på grunn av at Statoil ønsker billigere rigger. Riggen er en del av riggfornyelsen Statoil ønsker på norsk sokkel.
MER ENN DENNE: Kategori B-riggen skal kunne gjøre flere typer intervensjonsoperasjoner enn «Island Wellserver» (bildet), som allerede er på kontrakt med Statoil. (Foto: ISLAND OFFSHORE) |
Opprinnelig skulle Statoil tildele kontrakt for minst en kategori B-rigg i slutten av februar, men med bare få dager igjen av måneden er det sannsynlig at denne blir forsinket, det skriver Upstream. Opprinnelig skulle tildelingen ha skjedd i slutten av fjoråret, men dette ble utsatt.
Les også: Statoil vil ha 20-årig riggkontrakt
Les også: Maraccs kategori B-rigg fremdeles uten jobb
Tre med i kampen
Det skal være usikkert hvorfor tildelingen har blitt utsatt flere ganger, men det er etter sigende Statoils ønske om å redusere kostandene ytterligere. Det er tre konsortier som er aktuelle for oppgaven med å bygge riggen som skal fylle gapet mellom kategori A-fartøy som gjør lett brønnintervensjon og tradisjonelle rigger. Disse er ledet av Helix Energy, Saipmen , samt norske Aker Oilfield Services.
De tre har alle valgt ulike verft for en eventuell bygging, henholdsvis Daewoo i Sør-Korea, Samsung i Sør-Korea og Keppel Fels i Singapore.
De tre konsortiene skal alle være svært aktuelle, og er fremdeles sterkt med i kampen om kontrakten skriver Upstream.
Les også: Statoil bestiller spesialrigg før jul
Les også: Eie rigg, eller leie rigg
For dyrt
Kostnadene for rigger er et hett tema, og da Statoil la frem sine planer for kategori D-riggene nylig ble muligheten for å eie riggene, eventuelt ha de på 20 årskontrakt understreket. Kategori D-riggene er de såkalte «arbeidshestene» på norsk sokkel som kan operere i midwater og utføre tradisjonelle arbeidsoppgaver. Kategori B-riggene på sin side skal drive brønnintervensjon, både lett og tung, men med billigere dagrate. Disse skal også kunne benytte såkalt TTRD-boring, det vil si boring gjennom sidesteg.
For kategori B-riggene skal Statoil ønske å redusere kostnaden per nybygg med 100 millioner dollar, dette tilsvarer omkring 600 millioner kroner. Det vil bety en reduksjon i dagraten på 60.000 dollar, eller omkring 360.000 kroner.
Statoil planlegger å ta i mot første kategori B-rigg i 2014, og denne skal etter planen jobbe på norsk sektor for å øke utvinning fra subseabrønner. Statoil har omkring 500 subseabrønner, noe som tilsvarer 60 prosent av selskapets produksjon.