CHC starter flyving med biodrivstoff
Pressemelding
15. september 2021
Foto: CHC
CHC starter flyving med biodrivstoff
Pressemelding
15. september 2021

CHC Helikopter Service starter flyvninger til olje- og gassinstallasjonene til Equinor, Vår Energi og Lundin med 35 prosent iblandet biodrivstoff på tanken. Tidligere har bare 0,5 prosent av drivstoffet brukt til flyvningene på norsk sokkel vært avansert biodrivstoff.

Siden starten av 2020 har det vært et krav om 0,5 prosent avansert biodrivstoff som andel av alt flydrivstoff som omsettes i Norge.

Nå håper CHC Helikopter Service at de kan bidra til å kutte ytterligere utslipp i transportsektoren, og samtidig dytte norsk luftfartsindustri i retning av å nå sitt mål om netto nullutslipp innen 2050.

– For at vi skal nå målet om netto null må bruken av biodrivstoff øke. Det er rett og slett ikke mulig å nå målene uten, sier Helge Nesvåg, Commercial Director i CHC Helikopter Service.

Onsdag gjennomfører CHC, sammen med sine samarbeidspartnere Air BP, GE Aviation, Sikorsky og Aircontact Group en demonstrasjonsflyvning ved Sola lufthavn i Stavanger.

Klokken 15.45 vil det første Sikorsky S-92 helikopteret ta av fra heliporten på Sola lufthavn.

Helikopteret er klargjort for bruk av avansert biodrivstoff og dagens drivstoffblanding inneholder hele 35 prosent bio; en betydelig økning fra dagens 0,5 prosent.

Avansert biodrivstoff er laget av avfall og rester, ikke mat- eller fôrvekster, og kan blandes direkte inn i fossilt flydrivstoff. Biodrivstoff har identiske egenskaper med tradisjonelt flydrivstoff og er sertifisert etter de samme strenge kravene. Alle passasjerer kan derfor være trygge på at sikkerheten med økt bruk av biodrivstoff, er ivaretatt, skriver CHC i en pressemelding.