Styreleder Olav Fjell ringte torsdag i børsklokken for Deep Sea Supply, som dermed er å regne for nytt børsnotert selskap på Oslo Børs. Den 25. nykommeren så langt i år., NTB
Deep Sea Supply satser på å kjøpe gamle skip, og å bringe utstyr på korttidskontrakter i Nordsjøen, til Ormen Lange og Snøhvit.
Spot markedet
– Det som er spennende med selskapet er at de satser på båter som allerede er i drift, sier styreleder i selskapet Olav Fjell.
Deep Sea Supply vil dra nytte av det gode markedet i Nordsjøen. I løpet av neste halvår er planen å frakte tre skip til Norge, og kanskje tre til i løpet av 2006.
– Men vi er ikke helt sikre på hvor vi plasserer de tre siste. Foreløpig har vi ett skip i Norge, sier Finn Amund Nordbye, finansdirektør i Deep Sea Supply til NTB.
Nordbye mener utviklingen for fortjeneste de nærmeste to årene fremover befinner seg der hvor de kortsiktige kontraktene ligger. Norge er i særstilling, mener han. Mens resten av verden opererer med langtidskontrakter, er det korttidskontraktene, spot markedet som er basis i Nordsjøen.
Risiko
Det er i dag et stramt riggmarked med stor etterspørsel etter rigg og supply.
– Risikoen for at det blir bygget for mange skip er der på lang sikt, men på kort sikt fram til 2007 føler vi oss trygge, sier Nordby. Han mener markedet er viktigste suksessfaktor, men påpeker at inntektene også vil påvirkes av valuta og rentemarkedet.
Carl Fredrik Grøsland, analytiker i CAR mener Deep Sea Supply har truffet en attraktiv nisje i markedet. Sterk oljepris i USA og orkanen Kathrina har brakt med seg store ødeleggelser, hvilket vil medføre et behov for flere rigger og supply. Ordrebøkene er i dag store, forteller han.
– Det er langt lettere å bygge inn supplymarkedet, og det er langt billigere og mye mindre komplisert enn å bygge rigg, sier Grøsland. Han mener strategien er genial, men også han er usikker på hva som skjer etter 2007. (©NTB)