Deep Sea Supply har bestilt et supplyfartøy fra STX-verftet i Rio de Janeiro, og tror at selskapet har gode muligheter for å tjene penger i Brasil. Men da må fartøyene være bygget i landet.
– Etterspørselen etter supportfartøy i Brasil er stor, og vi tror den kommer til å vokse kraftig de neste årene. Fartøy som er bygget i Brasil blir gitt forrang foran internasjonale fartøy i kampen om langtidskontrakter i Brasil. Dette betyr at det burde være gode muligheter for å sikre langtidskontrakter for vårt nybygg, skriver Deep Sea Supply i en pressemelding.
Fartøyet er for plattformsupport (PSV), og er av STX Europes PSV 09 CD-design, spesialbygget for utfordringene på Brasils sokkel.
– Vi er veldig glade for at vi har klart å sikre oss denne tidlige slotten på verftet. Dette vil gi oss en liten tjuvstart i et av verdens mest interessante markeder for supply-fartøy. Vi er sikre på at en økt tilstedeværelse i dette markedet vil gi muligheter for langtidskontrakter som vil være positive både for flåteutnyttelsen og kontantstrømmen i årene som kommer, sier Odd Brevik, administrerende direktør i Deep Sea Supply, i en pressemelding.
Mens fartøyet er under bygging i Brasil, vil selskapet ha mulighet til å markedsføre mellom tre og fire av sine internasjonale fartøy i Brasil, på lokale vilkår, fra og med andre halvdel av 2010. Selskapet har også opprettet et brasiliansk underselskap, Deep Sea Supply Navegação Marítima, i forbindelse med satsingen. Selskapet skriver i en pressemelding at de har ambisjoner om å operere mellom seks og åtte skip i Brasil.