Den norske maritime næringen har gode forutsetninger for videre vekst, slo daglig leder for Maritimt Forum Nordvest, Arnfinn Ingjerd, fast under årets Offshore Strategikonferanse i Stavanger.
TROR På MARITIM INTERNASJONALISERING: Arnfinn Ingjerd. (Foto: BJøRN TORE BJøRSVIK) |
Den petromaritime næringen er Norges største kunnskapsbaserte næring, og 87 prosent av verftsnæringen er olje- og gassrelatert.
– Vi er olje- og gassnærings viktigste verktøy, sa Ingjerd fornøyd fra talerstolen.
Temaet for foredraget var om hvorvidt det fortsatt er mulighet for å vokse internasjonalt med base i Norge. For sin del av bransjen var Ingjerd utelukkende positive:
– Jeg talte 20 punkter for ja på dette spørsmålet, sa Ingjerd.
Punktene inkluderte blant annet nye markeder på dypt vann og ultradypt vann, et fornyet sikkerhetsfokus etter ulykken i Mexicogulfen, det faktum at de beste (i denne sammenheng norske rederier) får oppdrag først, at det er en høy inngangsbarriere for nye aktører (les: kineserne), at høyteknologi går fremfor tonnasje for de fleste oppdragsgivere, at internasjonal kapital investerer i Norge, noe som fører til flere arbeidsplasser (Rolls Royce er et godt eksempel).
Andre punkter inkluderer at det er vanskelig å flytte klyngekompetanse, at vi har nærhet til utfordrende havområder, at det høye norske kostnadsnivået fremmer innovasjon, at regelverket for innovasjon er strengt, og at den norske bedriftskulturen er unik.