Publisert 4. februar 2000

For tredje gang prøver Det norske og Premier å bygge ut Frøy. Denne gang skal nye funn og en FPSO være nøkkelen til investeringer på rundt åtte milliarder kroner.

Administrerende direktør i Det norske, Erik Haugane,
mener nytt feltsenter på Frøy, kan bli viktig for
hele området.(Foto: INGER JOHANNE STENBERG)

Om lag 60 millioner fat oljeekvivalenter gjenstår å bli produsert på Frøy, som ligger i lisens 364 i Nordsjøen. Frøy ble opprinnelig stengt ned i 2001 av daværende operatør Elf, blant annet på grunn av lav oljepris.

Feltet var den gang en satellitt til Frigg. Men nåværende operatør Det norske mener ny feltutvikling vil bli enda mer interessant, om de klarer å knytte opp nærliggende funn.

– På Storklakken er ressursestimatet 10 millioner fat, mens Totals funn på Rind, med 30-40 millioner fat oljeekvivalenter, har blitt ansett for å være ikke-kommersielt. Sammen vil de to gjøre Frøy enda mer lønnsom. Samtidig er Total i gang med leteboring på David. Om det gjøres funn her, kan også dette knyttes opp mot Frøy. Nytt feltsenter på Frøy kan derfor bli viktig for hele området, sier Erik Haugane, administrerende direktør i Det norske, til Oilinfo.no.

Invitert til studie
Det norske er ikke partner i lisensen på Totals Rind-funn, som ligger rundt 20 kilometer nord for Frøy, i lisens 026. Total er operatør på Rind med en eierandel på 62 prosent, mens Statoil er partner med 38 prosent eierskap.

– Vi har henvendt oss til Total, og vi har invitert dem til å gjøre nødvendige studier som kan lede til at Rind også kan komme i produksjon sammen med Frøy, sier Haugane.

– Er det aktuelt for Det norske å kjøpe seg inn i denne lisensen?

– Nei, men all tilleggsproduksjon vil være gunstig, også for Frøy-partnerne, svarer Haugane.

På David, som ligger i lisens 102 C, er Total operatør med en eierandel på 40 prosent, mens Det norske har en eierandel på 10 prosent. øvrige partnere er Centrica (20 prosent) og Petoro (30 prosent).

På Storklakken er derimot Det norske operatør med en eierandel på 100 prosent, noe som gjør det enklere å bygge ut funnet som en satellitt til Frøy.

PUD neste år
I februar 2008 sendte Det norske inn Plan for utbygging og drift (PUD) på Frøy, men lisenspartneren Premier Oil Norge var uenig i utbyggingsløsningen, fordi de mente denne var for dyr.

– Vi hadde styrets støtte til å velge den løsningen vi gjorde tidlig i 2008, dermed måtte vi bruke tiden som lisensavtalen ga oss, og vi ble til slutt enig i lisensen og leverte PUD på nytt høsten 2008, men så kom finanskrisen og prosjektet stoppet opp.

Siden har prosjektet vært i dvale, men vi har prioritert å komme til enighet med Premier for å få fortgang i ny feltutvikling, forteller Haugane.

Han legger til at lisenshaverne ble enige om en annen dreneringsmodell for feltet tidlig i 2010. Her enes Det norske og Premier om å utvinne feltet uten gassinjeksjon, men heller eksportere gassen.

– Dermed ble det ny anbudskonkurranse, og vi arbeider nå videre med Sevan-alternativet, legger Haugane til.

Den opprinnelige planen var å gjenoppta produksjon på nye Frøy i 2010/2011, men nå regner ikke Det norske med at de klarer å levere inn en revidert PUD før i 2011. Lisenshaverne satser på produksjonsstart på Frøy i 2013.

– Partnerskapet har imidlertid ennå ikke tatt de formelle beslutninger som gjør at vi som operatør er sikker på at vi kan styre oss mot dette produksjonsmålet. Det uheldige med denne lisensen er eierforholdet på 50/50. Ulike selskap kan ha ulike vurderinger. Det viktige for oss nå er å få tillit i lisensen, og vi har et ryddig samarbeid med Premier i dag. Finanskrisen gjorde at bankene trakk seg fra prosjektet i 2008, og dermed ble vi uansett nullstilt og kunne ikke gjennomføre den planlagte PUD-løsningen, påpeker Haugane.

Funn som Rind og Storklakken samt potensielle
David, kan øke lønnsomheten på nye Frøy.

Forkastet jack-up
Frøy skulle i utgangspunktet bygges ut med en jack up-plattform med bore- og produksjonsfasiliteter. Olje skulle lagres i en tank på havbunnen, mens gass skulle injiseres inn i reservoaret for å gi trykkstøtte.

Lisenshaverne hadde inngått kontrakt med Teekay Petrojarl, som skulle levere en jack-up til feltet. Denne planen havarerte, og lisenshaverne inngikk en kontrakt med Sevan Marine, som iverksatte en pre-FEED og FEED-studie (Front End Engineering and Design).

– Det som gjenstår nå er detaljstudium på flyteren, og at Sevan skal skaffe finansiering til bygging av FPSO-en. I tillegg vurderer vi anbud på en ubemannet brønnhodeplattform hvor fire-fem verft er involvert, både norske og internasjonale, legger Haugane til.

Det norske-sjefen regner med å få full oversikt over disse anbudene i løpet av november. Det er imidlertid uvisst når svaret fra Sevan Marine kommer, om de lykkes med å skaffe kapital til bygging av ny FPSO i møte med kinesiske banker.

Eget FPSO-selskap?
– Når vi leier produksjonsenheten av Sevan Marine betyr dette lavere utbyggingskostnader i lisensen framfor å eie enheten, påpeker Haugane, som regner med at totale investeringer på feltutvikling av Frøy vil ligge på om lag åtte milliarder kroner.

Carnegie-analytiker Christian Frederik Lunde påpeker at Sevan Marine har finansielle utfordringer, noe som gjør at kapitaljakten til FPSO-en på Frøy, kan ta tid.

– De finansielle utfordringene henger sammen med at selskapet har hatt for mange dårlige kontrakter i tidligere år. Sevan Marine har tapt mye penger på kostnadsoverskridelser. Dette har gått utover tilliten til selskapet, og aksjekursen har gjort et svalestup. Resultatet er at Sevan Marine sliter med å skaffe finansiering til nye prosjekt, sier Lunde til Oilinfo.

Sevans aksjekurs var rundt 80 kroner på toppnivået i 2008. Drøye to år etterpå ligger aksjekursen på om lag seks kroner. Om selskapet skal komme seg ut av hengemyren, må Sevan ta kreative krumspring for å komme i mål med nye prosjekt – også på Frøy, tror analytikeren.

– En mulig måte å løse finansieringen på Frøy, er at Sevan Marine oppretter et eget selskap som skal eie FPSO-en, der oljeselskapene Premier og Det norske går inn som deleiere. Det betyr at Sevan investerer mindre, men også får en mindre eierandel, sier Lunde.

Oilinfo har forsøkt å komme i kontakt med Sevan Marine, uten å lykkes i det.

Ligger på gjennomsnittet
Det norske-sjefen Erik Haugane understreker imidlertid at totalkostnaden for lisenshaverne blir lavere enn total investeringskostnad, nettopp på grunn av leieavtalen med Sevan. Avtalen er at lisenshaverne skal leie FPSO-en over en periode på seks år.

– Denne utbyggingsløsningen er ikke billigere enn jack-up-løsningen, men ligger på det siste års gjennomsnittskostnad for norske felt, det vil si rundt 57 dollar per fat, mener Haugane.

På det tidspunktet første PUD ble levert til Olje- og energidepartementet, var oljeprisen 99,38 dollar per fat. Om lag et halvt år etterpå var finanskrisen en realitet, og Premier måtte revurdere pengebruken på grunn av lav oljepris.

– Frøy har en høy likevektpris, og med kostnader over 50 dollar fatet må man ta et skritt til siden, uttalte Tony Durrant, finanssjef i Premier.

Men lisenspartneren valgte likevel å beholde eierandelen i lisensen.

I norrøn mytologi var Frøy en fruktbarhetsgud, som symboliserte god høst og velstand. Det gjenstår å se om nytt feltsenter på Frøy gir så god avkastning som lisenshavere og leverandører håper på.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger