ConocoPhillips vil fortsatt ikke si når Ekofisk-feltet er tilbake i produksjon, etter at brønnstimuleringsfartøyet «Big Orange» kolliderte med Ekofisk-plattformen 2/4 W mandag.
Kollisjonen førte til at produksjonen fra 2/4 A ble stengt ned, og dermed mister ConocoPhillips rundt 20.000 fat olje i døgnet.
Verken ConocoPhillips eller operatør for båten, Wilhelmsen Ship Management, vil si noe om årsak til ulykken eller skadeomfanget.
– Vi fortsetter arbeidet som ble påbegynt på mandag, da to arbeidsgrupper ble satt til å jobbe med saken. Den ene gruppen ser på skadeomfanget og når produksjonen kan gjenopptas, mens den andre gruppen arbeider med å finne ut hva som gikk galt og går til bunns i alle elementer av hendelsen, sier informasjonsrådgiver Tore Falck i ConocoPhillips til Oilinfo.
Falck informerte i går Oilinfo om at feltet vil være stengt så lenge som nødvendig, og at selskapet ikke vil ta noen sjanser når det kommer til produksjon eller sikkerhe t.
Vil ta tid
Brønnstimuleringsfartøyet som braste inn i Ekofisk-plattformen ankom Danmark i går ettermiddag, og fartøyet blir nå grundig undersøkt for å finne ut årsaken til hendelsen.
– Vi har folk om bord som gransker både skadeomfanget og hendelsesforløpet, men det vil ta tid før vi vet noe sikkert, sier kommunikasjonsrådgiver Arild S. Johannessen hos Wilhelmsen Ship Management til Oilinfo.
Johannessen kan meddele at fartøyet har fått en god smell i baugen, samt noen skader på styrhus og master.
Blir reparert
Nå vil fartøyet «Big Orange» bli reparert og deretter gå tilbake på kontrakten for Schlumberger.
– Det er ikke slik at fartøyet ikke er sjødyktig. «Big Orange» gikk for egen maskin fra Ekofisk til Danmark, sier Johannessen.