Publisert 4. februar 2000

Kollisjonen mellom»Big Orange» og Ekofisk-plattformen 2/4W fører til utsettelse av leteboringen på Megalodon-prospektet. Riggen må nemlig kanskje brukes til reparasjoner på 2/4-W.

Ifølge Ekofisk-operatør ConocoPhillips er det for tidlig å si noe om skadeomfanget og når produksjonen vil starte igjen fra 2/4-A, som ble stengt ned etter at 2/4-W ble truffet av brønnstimuleringsfartøyet «Big Orange».

Oilinfo får opplyst fra ConocoPhillips at Heeremas tungløftsfartøy «Thialf», som i utgangspunktet var på vei til Ekofisk for å fjerne noen gamle installasjoner, nå vil assistere i sikringsarbeidet av 2/4-W.

Selskapet har også sendt inn flere søknader til Petroleumstilsynet om å utføre ulike operasjoner som kan bli aktuelle innenfor forskjellige scenarier, alt etter som hva som har blitt skadet i kollisjonen. Ett av disse scenarioene er at «Maersk Gallant», som opprinnelig skulle bore letebrønnen 8/10-3 på prospektet Megalodon, nå muligens skal utføre borearbeid i forbindelse med 2/4-W.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger