Publisert 4. februar 2000

Kollisjonen mellom fartøyet «Big Orange» og Ekofisk-innretningen 2/4 W på mandag hadde storulykkespotensial, mener Petroleumstilsynet.

Klokken 04.17 mandag 8. juni braste brønnstimuleringsfartøyet «Big Orange» inn i Ekofisk-innretningen 2/4 W.

Da båten nærmet seg innretningen 2/4 X for brønnstimuleringsarbeid mistet den motorkraft. Ved bruk av bautrustere unngikk den kollisjon med installasjonene 2/4 X og 2/4 C, og passerte broa mellom de to innretningene. Mens den var under broa mistet den også kraften til trustene, og braste dermed inn i 2/4 W, melder Petroleumstilsynet.

– Kollisjonen medførte skader både på 2/4 W (innretning, bro og brønnutstyr), og fartøyet, og hadde et storulykkespotensial, skriver Ptil i en melding.

Nå har Ptil satt i gang gransking av hendelsen, samt følge opp normaliseringsarbeidet til ConocoPhillips.

Les også:

Eko Alfa steng på ubestemt tid

årsaken fortsatt usikker

Skip kolliderte med Ekofisk

Ptil: -Alvorlig hendelse

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger