Arbeidet med byggingen av den nye plattformen har startet i Egersund.
I GANG: ConocoPhillips prosjektdirektør for Ekofisk 2/4 Z, Olav Henriksen (t.v.) og Akers prosjektleder Tor ådne Jørgensen kutter stål under oppstarten. (Foto: ConocoPhillips) |
Den nye plattformen, Ekofisk 2/4 Z, blir en brønnhodeplattform med 36 brønnslisser, og det skal bores 35 produksjonsbrønner samt én brønn for reinjisering av borekaks fra plattformen. Etter planen skal fem av brønnene forbores i 2012/2013, skriver ConocoPhillips på sine nettsider.
ConocoPhillips har tidligere uttalt at de skal investere mellom 60 og 75 milliarder kroner på oppgraderinger på Ekofisk-feltet, som blant annet om omfatter tre nye plattformer. Oppgraderinger på Ekofisk Sør er alene anslått til å koste 25 til 30 milliarder kroner.
Parallell oppgradering
Den nye plattformen vil øke Ekofisks utvinningsgrad fra 49,5 til 52 prosent (tilsvarende 25-35 millioner Sm3), noe som er særdeles bra i global sammenheng.
Først ut i konstruksjonsarbeidet i Egersund er broen som skal binde den nye plattformen sammen med resten av Ekofisk-senteret.
Arbeidet planlegges å gå parallelt med Eldfisk II-utbyggingen, og PUD på begge prosjektene ble godkjent i juni i år. Til sammen utgjør de to feltutbyggingene en signifikant del av det totale investeringsanslaget på norsk sokkel de neste to årene.
Allerede to uker etter PUD-godkjenningen startet byggingen av plattformbeina til Ekofisk 2/4 Z i Spania. Nå er altså arbeidet med broen i full gang. Broen vil bli 116 meter lang, og skal være klar for å fraktes ut til Ekofisk i slutten av april neste år, samtidig med plattformbeina og brostøtten.
Mer jobb til Polen
Brostøtten bygges i Verdal, som en del av oppdraget med stålunderstellet til den nye hotell- og feltsenterplattformen Ekofisk 2/4 L.
I november starter arbeidet med overbygget, som skal være klart for avseiling fra Egersund våren 2013. Konstruksjonsarbeidet skal foregå i Polen og på Aker-verftet i Egersund.
Ekofisk 2/4 Z har flere fellestrekk med Ekofisk 2/4 M, som ble ferdigstilt ved samme Egersund-verft i 2005. Byggeprosessen er også ganske lik, men denne gang utføres mer prefabrikasjon i Polen.
Planen er å overlevere plattformen til driftsorganisasjonen på Ekofisk i andre halvår 2013.