Riggiganten Seadrill har fått ferdigstilt sitt siste nybygg, den oppjekkbare riggen «West Elara», ved Jurong verft i Singapore. Den skal rett til ølen, så til Statoil.
STOR: «West EAlara» er blant de største riggene i Seadrills flåte, og nå skal den til norsk sokkel (Foto: Seadrill) |
Riggen eies av underselskapet North Atlantic Drilling Limited, hvor Seadrill har en 75 prosents eierandel, og er spesielt designet for operasjoner i hardt vær og tøffe forhold. «West Elara» seiler nå fra Singapore til Westcons anlegg i ølen, hvor den skal gjennomgå de siste forberedelsene til operasjoner på norsk sokkel.
Westcons arbeid skal være ferdig i november, og riggen skal da rett ut i en femårskontrakt med Statoil.
«West Elara» er den første av to oppjekkbare rigger av Gusto MSC CJ70 15A-design North Atlantic Drilling har bestilt av det asiatiske verftet (den andre, «West Linus», er fortsatt under kosntruksjon). Riggen kan operere i vanndybder ned mot 150 meter, har en borekapasitet på 10.670 met
er, og skal både ha bedre lastekapasitet og operasjonell effektivitet enn tidligere generasjoner oppjekkbare rigger. Den er også så stor at den kan bistå med brønntesting og andre logistikkoppgaver, melder Seadrill.
Flere av leveransene til riggen har også vært norske. Balnt annet er borepakken levert av TTS Sense, roughnecken er en norsk JIM 20 fra Wellquip, og kranene er levert av NOV.