Publisert 1. februar 2013
Onsdag ble Eidesvik, Ulstein, og Subsea 7s nye inspeksjons-, vedlikeholds,- og repareringsfartøy ”Seven Viking” døpt. Alle var enige om at det var en fin båt. Men Eidesvik er skuffet over konservative oljeselskaper.

, Dekksformennene Ole Martin Håvik og Johnny Solsvik.

Jan Fredrik Meling i Eidesvik mener oljeselskapene er for konservative.

Kaptein Arvid Samdal.

Odd Emil Kolbeinsvik og Ola Kirkeleit.

Christine Sagen Helgø.

Hjertet i systemet; kontrollrommet.

Hornmusikken på plass.

Seven Viking. (Foto: Eidesvik Seven)

Skiddebanen i hangaren.

Stuart Fitzgerald.

Tore Ulstein.

– Jeg våknet opp i dag og følte meg veldig stolt. Jeg er sikker på at hjertet til de fleste i dette rommet slår raskere i dag enn til vanlig, sier Norges Subsea 7-sjef Stuart Fitzgerald.

Klokken er litt før ni onsdag morgen på oljemuseet, utenfor ligger de siste restene av nattemørket og den sterke vinden som skal komme senere på dagen er fortsatt på flau bris-stadiet.

I møterommet på oljemuseet har et knippe journalister og fotografer samlet seg, sammen med representanter fra Eidesvik, Ulstein og Subsea 7. Fra Eidesvik er CEO Jan Fredrik Meling, VP Teknologi Vermund Hjelland, og Ellen Sofie Ottesen. Fra Subsea 7 finner vi, i tillegg til Fitzgerald, prosjektleder Bjørn Serck-Hanssen, Torgils Skaar og Gael Caillaux. Fra Ulstein har deputy CEO Tore Ulstein funnet veien sammen med salgssjef Håvard Stave.

Viktig samarbeid
De peker alle på hvor viktig samarbeidet mellom de tre norske selskapene er.

– Det å jobbe sammen, og det å bli utfordret av hverandre gjør at nye, gode løsninger kommer på plass, sier Tore Ulstein.

– For oss er det dette vi elsker å gjøre; å bygge slike fartøy. I Seven Viking er det 15 prosent stål og 85 prosent teknologi, sier han.

– Kan ikke sammenlignes
Et par timer senere; om bord på Seven Viking:

– Det er nok ingen lignende fartøy som kan sammenlignes med dette, sier ROV-pilot Ola Kirkeleit.

ROV-koordinator Odd Emil Kolbeinsvik er enig.

Petro.no møter de to på røykerommet om bord på Seven Viking etter at store menn har snakket i store ord, og som seg hør og bør på dager som dette; lest opp sine festtaler om state-of-the-art-technology.

Fra ”gutta på gølvet” er tonen faktisk omtrent nøyaktig den samme. De har ikke vært borti noe mer gjennomført enn Seven Viking.

– Det som skiller seg spesielt ut med dette fartøyet for vår del, er at det er fullstendig laget for ROV. Alt er tilrettelagt, og det er det mest presise verktøyet som finnes, sier Kolbeinsvik.

Begge to har dratt journalisten med ned i hangaren, fartøyets hjerte.

– På arbeids-ROV-en finner du to armer. Den ene er armen som gjør jobben, og den andre som er en såkalt grabber. Dette skal vi kunne operere herfra på 4000 meters dyp. Det er så presist at man kun skru av og på en bolt på havbunnen, forteller de.

– I tillegg er det også lagt til rette for mye bedre arbeidsmiljø, spesielt med tanke på helse, miljø og sikkerhet. I hangaren er alt lagt opp til at man skal slippe de store løftene, og slippe klatringen. Det er mye bedre enn andre fartøy jeg har vært på, sier Kirkeleit.

– For eksempel veier den ene armen på ROV-en rundt 100 kilo. Iblant må den tas av. Andre steder må man løfte og bære på den manuelt. Men her er det lagt opp til et skiddingsystem som gjør at løfting og flytting kan gjøres elektrisk, forteller de.

Femårskontrakt
Det startet for snart to år siden, med tildeling av kontrakt fra Statoil. Kontrakten var på fem år, og ble tildelt i 2011. Med byggestart på sommeren samme år, og med et par småforsinkelser underveis, ble Seven Viking levert forrige uke. 10. februar i år skal den i operasjon for Statoil, etter å ha gjennomført litt mer testing.

– Dette er et skip som er bygd rundt det operasjonelle. Vi har altså funnet alle funksjonene vi skal ha, og bygd fartøyet rundt dette, sier Torgils Skaar.

Overfor Petro.no forklarer han videre.

– Det som er det banebrytende med Seven Viking, er at alt av det mest moderne av teknologi er samlet på ett fartøy. Det er ikke ny teknologi i seg selv, men det er samlet ett sted, fortsetter han.

– Han har nettopp tatt de fremmøtte gjennom det han kaller hjernen i skipet; kontrollrommet, og videre ned til hjertet; hangaren.

– Noe annet som er spesielt, er at det er gjennomgående fullelektrisk gjennom hele båten. Blant annet er det hydrauliske byttet ut med elektriske løsninger. Dette gjør blant annet at man minsker faren for hydrauliske utslipp til omtrent null. Et annet miljøtiltak er at støynivået i hangaren har blitt redusert, påpeker han.

Fartøyet har nå vært igjennom noe testing, og før det går i operasjon for Statoil, skal det testes ytterligere.

– Seven Viking skal være i operasjon på alle Statoils installasjoner som har behov for det, forklarer kapteinen om bord, Arvid Samdal.

Han sitter på den såkalte bridgen der all navigering foregår. Med panoramavinduer, en rekke dataskjermer, samt 32 kameraer over skipet, har han full kontroll herfra.

– Herfra er det oversikt over hele hangarområdet, slår han fast overfor de fremmøtte.

– Oljeselskapene er konservative
Seven Viking er eid av Eidesvik og Subsea 7 under navnet Eidesvik Seven. CEO i Eidesvik, Jan Fredrik Meling er svært fornøyd med det nye fartøyet, Men han har en liten usmak i munnen.

– Jeg er litt skuffet. Jeg er ikke skuffet over Subsea 7 eller Ulstein, men jeg er litt skuffet over oljeselskapene. De er for konservative i tankegangen. De har bestilt et fartøy som går på diesel, og ikke på gass. Det er gass som er fremtiden, og jeg ønsker meg flere bestillinger som blir drevet av gass, sier Meling til Petro.no.

Han forklarer videre at oljeselskapene sier de skal være miljøvennlige, men at det stemmer dårlig overens med ikke å kjøpe gassdrevne skip.

– For det første får man ned drivstofforbruket. For det andre tar man bort nitrogenoksid og svovel, samt svevestøvpartikler. Når vi tenker på at 40 prosent av det som slippes ut av NOX i Norge, kommer fra skip på kysten, og at vi hadde redusert utslipp av CO2 med 20 prosent ved å gå over til gass, så er dette ganske betydelig, fortsetter han.

Han regner med at oljeselskapenes konservative holdning kommer av forskjellige årsaker. Men i hovedsak dreier det seg om en økt investeringskostnad, samt at det er enkelte utfordringer. Det han håper på er å ta i bruk såkalte dual fuel engines.

– Det jeg ønsker er en mer bevisst tenkning fra oljeselskapene, sier han.

Alt virker
– Top of the line, sier dekksformann Johnny Solsvik.

Han står i det såkalte moonpool-området og gleder seg til å være stasjonert om bord på Seven Viking.

– Det som er det fantastiske her, er at alt faktisk ser ut til å virke. Og når alt er fullstendig tilrettelagt for å ivareta HMS og å gjøre jobbene enklere, så er det bare å glede seg til å fortsette. Jeg har vært på en del ROV-båter, men det er ingen som kan måle seg med denne, sier han.

– Måtte hell og lykke følge deg
På utsiden av Seven Viking høres lyden av et messingorkester. Den sterke vinden har fått blomsterdekorasjonene til å dirre i frykt. Litt bortenfor sliter kumlokkene med å holde seg på plass på grunn av alt vannet. Og på den midlertidige scenen har kapteinen og representanter fra de tre selskapene funnet seg til rette. Sammen med Seven Vikings gudmor, Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø.

– Jeg døper deg Seven Viking. Måtte hell og lykke følge deg og ditt mannskap, sa gudmoren før hun klippet tråden til champagneflaska.

Siste fra forsiden

Bekrefter oljefunn i Norskehavet: – Skal evaluere en mulig utbygging

+

Sommerjakten på olje og gass – sju rigger sysselsatt med letebrønner

+

Transocean Norge skal bore tre brønner på Dvalin Nord

+

Har sanksjonert Balder fase 6 – lanserer planer om Balder Next

+

Godkjenner PUD for utvidelsen av Northern Lights

Vår Energi tapte i lagmannsretten – fordeling av Breidablikk er gyldig

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger