Publisert 4. februar 2000

Aker Solutions kan med ny teknologi være ett skritt nærmere bunkring av LNG til havs. Det kan åpne markedet for flere skip på gass som drivstoff, noe som gir mindre utslipp av klimagasser.

Bare fire-fem gassdrevne skip opererer på norsk sokkel i dag, men i sommer har en rekke rederier bestilt LNG-drevne nybygg. STX Norway har skaffet seg ti LNG-skip på referanselista, hvorav seks er levert, to under bygging og to andre i bestilling.

En av motforestillingene flere rederier har til gassdrevne skip, er manglende mulighet til å bunkre LNG til havs, i motsetning til marine dieselolje. Ny teknologi kan imidlertid revolusjonere skipstrafikken til å gå over til å bruke LNG som drivstoff.

Bruk av LNG som drivstoff om bord i skip reduserer utslipp av CO2 med opptil 30 prosent, mens NOx-utslippene reduseres med 80 prosent. En ny lagringstank for LNG (ADBT), utviklet av Aker Solutions og Det Norske Veritas, skal gjøre flytende, nedkjølt naturgass (liquified natural gas) enda mer tilgjengelig.

– Fordelen med vårt design for LNG-tanker er at tankene blir lettere og tar mindre plass enn alternative tanker, som er i bruk i dag. Som et første steg har vi inngått et samarbeid med Gasnor, hvor Gasnor planlegger å benytte dette designet til å bygge ut infrastrukturen for LNG-tanker onshore, sier Magne Nygård, Aker Solutions’ leder for arktisk og dypvannsstruktur, til Petromaritim.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Eidesvik Offshores «Viking Lady» er et av få gassdrevne skip på norsk sokkel. LNG-bunkring til
havs kan føre til at flere rederier ønsker gassdrevne skip. (Foto: EIDESVIK OFFSHORE)


Lagring og distribusjon
Han påpeker at Gasnor-samarbeidet primært er rettet mot markedet for lagring og distribusjon av LNG onshore. For konstruksjoner på land er designet godkjent i henhold til europeiske regler for trykktanker. Normalt blir LNG fraktet og lagret uten trykk, men ved å lagre LNG under trykk, blir det mindre avkok og lavere utslipp.

I tillegg påpeker Nygård at tanken er godkjent som en skips-cargotank.

– ADBT er ideelt for bruk i alle størrelser av LNG-transportskip, samt FLNG og FRSU. Tanken kan også brukes i GBS produksjonsanlegg og terminaler, samt store landtanker opptil 150.000 kubikkmeter, legger Nygård til.

Aker Solutions mener imidlertid at LNG-tanken også kan brukes om bord i mindre skip, som kan forsyne gassdrevne offshoreskip med LNG til havs.

– ADBT-tanken har skvulpdempende struktur innvendig og kan operere med enhver fyllingsgrad selv i grov sjø. Mens overføringssystem fra skip til skip ikke er klare for overføring i større bølgehøyder enn to til fire meter, vil tandemsystem under utvikling tåle større bølgehøyder. Flere firmaer arbeider med å kvalifisere slike løsninger, inkludert Aker Solutions i samarbeid med Frank Mohn, sier Nygård.

Positiv pioner
En av pionerbedriftene som har lengst kompetanse på å bruke LNG som drivstoff om bord i offshoreskip er Eidesvik Offshore. Administrerende direktør i rederiet, Jan Fredrik Meling, synes teknologien er interessant.

Jan Fredrik Meling, administrerende direktør i Eidesvik
Offshore. (Foto: ELISABETH FIVELAND)

– I det øyeblikket det finnes teknologi som gjør det mulig å bunkre LNG til havs, vil det åpne seg mulighet for å bruke gass i flere typer skip, og det vil skape etterspørsel, sier Meling til Petromaritim.no.

Han henviser spesielt til at det her kan bli aktuelt å bruke LNG som drivstoff i seismikk- og konstruksjonsfartøy. Dette er to skipstyper som rederiene gjerne vil unngå å sende til land for å bunkre, fordi de er så kostbare i drift.

Gassdrevne offshoreskip som operer på norsk sokkel i dag, må inn til land for å bunkre, mens de fartøyene som bruker marine dieselolje som drivstoff, kan bunkre til havs.

Trenger overføringssystem
Men ennå gjenstår det noen utfordringer. Først må LNG-tanken godkjennes for at den tåler lagring av LNG under trykk, i tillegg til at et overføringssystem må på plass.

– Vi mener at vår tank også kan håndtere trykk på lik linje med de sylindriske LNG-tankene, som du finner om bord i fartøy som bruker LNG som drivstoff, men vi avventer at klasseselskapene utvikler regler for slike trykktanker. Et slikt regelverk er under utarbeidelse av DNV, sier Nygård.

Den prismatiske tanken er laget av aluminium. Aker Solutions mener at kombinasjonen av materialet og lagring under trykk, gjør at investerings- og driftskostnadene blir lavere.

– Teknologien kan revolusjonere skipstrafikken til å bli mer miljøvennlig ved å bruke LNG som drivstoff, i motsetning til marine dieselolje, tror Nygård.

Regionale LNG-terminaler
Kontrakten Aker Solutions har inngått med Gasnor, gjør at LNG-leverandøren nå bygger et demonstrasjonsanlegg på Snurrevarden i Karmøy kommune.

Eilef Stange,
administrerende
direktør i Gasnor.

– Foreløpig er dette et uprøvd konsept, men vi ønsker å lage en fullskala testtank for videre utvikling. LNG-tanken på Snurrevarden skal bygges i størrelsesorden 250 kubikkmeter, og den skal være ferdig om ett års tid, forteller Leiv Arne Marhaug, salgs- og markedssjef i Gasnor, til Petromaritim.no.

Ambisjonen er at LNG-tanken skal øke Gasnors konkurranseevne innen lagring og distribusjon av LNG i både Norge og Nord-Europa. Gasnor håper på å opprette fire-fem anlegg i Nord-Europa.

– Gasnor har planer om å bruke LNG-tanken i størrelser på 5-20.000 kubikkmeter som regionale terminaler for distribusjon av LNG fra større, viktige importterminaler til markeder i Nord-Europa. I tillegg kommer markedet for skip som bruker LNG som drivstoff, sier Gasnors administrerende direktør, Eilef Stange.

Artikkelen er hentet fra Petromaritim . Både Petromaritim og Oilinfo er en del av mediehuset PETROmedia.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger