Publisert 4. februar 2000

Et lite Trondheim-selskap er i ferd med lage en livbåt som tar seg fram like godt på land som til vanns. Og uanfektet av is og snø.

Den er som hentet fra eventyret, modellen av båten som står utstilt på Beredskapskonferansen i Stavanger som pågår onsdag. Modellen og videovisningen av båtens egenskaper går ikke upåaktet hen blant de 150 deltakerne på konferansen.

SCI-FI: Ekstremlivbåten ser ikke så rent lite
futuristisk ut. (Foto: PETRO.NO)

Det er selskapet Team Innovation Trondheim som står bak utviklingen av denne skapningen, eller rettere sagt amfibiebåten som ser ut til å trives uansett føreforhold. Den tar seg fram gjennom sørpevann, kravler opp på isflak hvor den kryper videre for så å dukke ned i vannet igjen.

Arktis
Båten er konstruert for å muliggjøre evakuering fra rigg og plattform under barske arktiske forhold. Is og sørpe, eller snødekte isflak må følgelig kunne takles.

– Den meterlange modellen er testet i istanker både i Hamburg og i Trondheim, sier Petter og Morten Scharffscher til Petro.no.

Og testene har vært svært lovende, skal vi tro brødreparet fra Trondheim, som brukte alpinbakken i Stryn som arena for en første realistisk test av båten.
– Enden av alpinbakken ender i islagt sjø, og ga oss en fin mulighet for å teste båten i mange henseende.

De forteller at StatoilHydro har vært behjelpelig med å finansiere arbeidet med å utvikle båten, og har også gitt faglig bistand når det har vært nødvendig.

Prototyp neste sommer
Nå står selskapet foran oppgaven med å bygge en halvskala prototyp som vil koste rundt 6 millioner kroner. M-tech har forespurt ConocoPhillips, ExxonMobil, Shell og StatoilHydro om å finansiere prototypen, og håper på et svar i løpet av høsten.

– Team Innovation Trondheim vil selv stå for all konstruksjon og bygging av prototypen, under faglig ledelse av professor Sveinung Løseth ved NTNU. Han har deltatt i utvikling av båten helt fra begynnelsen. En båt i fullskala størrelse vil være 8 meter, derav typebetgnelsen TIT 800, sier Petter Scharffscher.

Dersom alt går som planlagt vil prototypen være klar for testing på Svalbard neste sommer.

Denne saken er hentet fra vårt søsternettsted Petro.no . Både Petro.no og Oilinfo er eid av PETROmedia.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger