Får ikke tak i reservedeler – et titall helikoptre kan bli satt på bakken

Foto: CHC
NTB
Publisert 2. januar 2024

Leveringsproblemer med deler til helikoptrene som brukes til å fly offshorearbeidere til norsk sokkel, har ført til at flere helikoptre tvinges på bakken.

Gjennom høsten har helikopterselskapene i Norge slitt med å få tak i reservedeler til helikoptre av typen Sikorsky S-92. Nå er flere satt på bakken, og helikopterselskapet CHC advarer at flere titalls kan bli satt på bakken fra nyttår.

Stavanger Aftenblad, som omtalte saken først, skriver at leveringsproblemene blant annet skyldes pandemien, og at mangel på titan har gjort det vanskelig å produsere delene.

Modellen er den eneste typen som brukes til å fly offshore i Norge, og det er i underkant av 50 slike i omløp her i landet.

Offshore Norge har satt ned et utvalg til å se på utfordringene med mangel på helikopterdeler. De varsler at noe av aktiviteten på sokkelen kan bli nedprioritert framover.

Iverksetter tiltak

Vi har dette som topp prioritet, forsikrer Kolbjørn Andreassen, kommunikasjonsleder for operative forhold i Offshore Norge.

– Det er satt ned et eget arbeidsutvalg som består av representanter fra de ulike operatørselskapene (oljeselskapene), som bruker helikoptre på norsk sokkel. De ser på utfordringen med mangel på helikopterdeler, sier Andreassen til NTB.

Organisasjonen ser på en rekke tiltak for å løse utfordringene, blant annet nedprioritering av ikke-kritisk aktivitet som innebærer at ulike typer arbeid som kan vente, blir utsatt. Det vil gi mer flytid tilgjengelig.

Vurderer nye helikoptertyper

De vil også tilpasse hvor flygningene går og til hvilken tid, der hensikten er å få fraktet flest mulig passasjerer i løpet av færrest mulig antall flygninger.

– Og så kan det være deling av helikoptermateriell og reservedeler, samt utforske andre muligheter, slik at vi er forberedt på begrensninger i tilgang på helikoptre, sier han.

Det vurderes også å innføre nye helikoptertyper, men Andreassen påpeker at innføring av nye helikoptertyper tar lengre tid og vil ikke kunne avhjelpe situasjonen på kort sikt.

Får ikke tak i nye helikoptre

Daglig leder Tore Villard i CHC sier til Aftenbladet at de kommer til å slite med problemet i lang tid.

– Vi får ikke tak i nye helikoptre, for alle vil ha tak i dem, og om man skulle finne noen, så har prisen på dem gjerne firedoblet seg, sier Villard.

Det hele har ført til at flere helikopteravganger er enten forsinket eller innstilt.

Forsinkelser og innstillinger

Per i dag har selskapet 26 S-92-helikoptre i tjeneste. CHC kjøpte inn åtte såkalte «donorhelikoptre» for å holde flest mulig i luften, og disse har de brukt til å ta deler fra én maskin til å etterfylle en annen.

Men nå er det over, det kommer ikke inn flere reservedeler, og to helikoptre er allerede satt på bakken.

– En perfekt storm, kaller Villard det.

Siste fra forsiden

70 letebrønner skal bores: – Høy selvtillit etter at ESG-tyranniet er lagt bak oss

+

Deepsea Yantai ferdig klasset – skal lete i Norskehavet

+

Her vil Equinor lete for å sikre gass til Europa

+

Deepsea Atlantic skal bore letebrønnen Lit for Equinor

Equinor skal kutte 250 årsverk

DeepOcean tildelt 8-årig IMR-kontrakt med Equinor

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger