StatoilHydro legger nesten tre milliarder kroner på bordet for fire nye forsyningsfartøyer til norsk sokkel og en kontrakt med fartøyet ”Volstad Princess”.
To av fartøyene skal leveres fra Remøy Shipping og to skal leveres fra Farstad Shipping og DOF Management. Tre av fartøyene har dieselelektrisk løsning med katalysator – som reduserer NOx-utslippene med rundt 90 prosent i forhold til tradisjonelle dieselfartøyer.
Det siste fartøyet går på LNG, noe som i tillegg reduserer utslippene av CO2 med rundt 20 prosent. StatoilHydro er foreløpig det eneste selskapet som har tatt i bruk gassfartøyer i offshorevirksomhet, og dette blir det fjerde LNG-drevne fartøyet i stallen.
– Vi er fornøyd med at vi gjennom denne tildelingen klarer å kombinere vår målsetting om å drive vår offshore forsyningsvirksomhet på en sikker og effektiv måte samtidig som vi tar i bruk ny teknologi for å redusere miljøkonsekvensene, sier leder for Driftsutvikling i StatoilHydro, Torstein Hole, i en pressemelding.
Kontrakten med Remøy Shipping har en varighet på åtte år, med opsjoner på inntil fire år. DOF Management og Farstad Shipping har en femårig avtale med StatoilHydro, pluss en tilsvarende opsjonsperiode, heter det.
«Volstad Princess» skal seile for StatoilHydro i tre år, pluss mulighet for forlengelse i to ganger ett år.
Alle nybyggene skal være klare til levering i tidsrommet 2008 til 2011.