Publisert 4. februar 2000

Sevan Marine flyter på en medgangsbølge, og nå er det flere bøttekonsepter i vente.

OPTIMIST: Sevan Marines konsernsjef Jan Erik Tveteraas anser
Sevan som en god konkurrent i FPSO-markdet i Nordsjøen i
tiden fremover (Foto: MAGNUS BIRKENES)

Sevan Marines FPSO-konsept blir fulgt med argusøyne av store deler av både FPSO- og offshorebransjen generelt, og selskapets foredrag på dennes ukens FPSO International-seminar i Oslo var, som i fjor, blant de med høyeste oppmøte og forventninger.

– Vi har kommet oss inn på en del felter i Nordsjøen nå, og det er et marked som er sterkere for FPSOer nå enn for et par år siden. Vi satser fortsatt mot medium til store felt, og studier vi har gjennomført, viser at vi har gode forutsetninger for god vekst i fremtiden, sa Sevan Marines konsernsjef, Jan Erik Tveteraas, til forsamlingen på Aker Brygge.

– En ting som taler til vår fordel, er at de fleste FPSOene i Nordsjøen er relativt gamle. Alle våre enheter er splitter nye, la han til.

Status OK
Sevan har per i dag fått innpass for sitt bøtteformede skip på fire felter rundt om i verden, og har ytterligere to enheter, foreløpig bare kalt «Nummer 4 og 5», under bygging i Asia. Begge de sistnevnte er uten kontrakt, og åpen for endringer i innhold og topsidedesign.

Sevan kan skryte på seg solid oppetid for alle sine operative enheter så langt. Den eneste som ikke har truffet helt, er «Sevan Piranema», innleid av Petrobras, som fikk seg en effektivitetstrøkk grunnet ustabil gassinjeksjon. Det straffet seg økonomisk.

– Til tross for en oppetid på 99,5%, har ikke inntjeningen vært optimal. Vi er on track med reparasjonene på «Sevan Piranhema», og holder oss innenfor tidsrammene. Slike forhold var nedfelt i kontrakten med Petrobras; de har slike klausuler i alle sine kontrakter, og det slikt som skjer, sa Tveteraas.

Tveteraas er også optimistisk med tanke på ny kontrakt for «Sevan Voyageur», som er aktiv på det britiske Shelley-feltet. Dette feltet skal stenges ned til høsten, og arbeidet med dette begynner ganske snart, ettersom produksjonsfallet på feltet har vært større enn planlagt.

– Mer jobb for «Sevan Voyageur» etter dette er topp prioritet for oss, og vi er i god dialog med ulike finansieringssituasjoner for å bli fleksible nok til å skaffe oss en påfølgende kontrakt, understreket Sevansjefen.

– For «Sevan Hummingbird» (i tjeneste for Centrica på Chestnut/UK, red.), hadde vi i fjerde kvartal en omsetningsprosent på hele 100,7 prosent i forhold til brukstid grunnet bonusordninger, la Tveteraas fornøyd til.

Mer i ermet

KANSKJE: Sevan FPSO og en WHP; tørr
brønnhodeplattform. Aktuell for Statoil, Lundin
og flere andre (Foto: SEVAN)
STåLSTIGERE: Sevans konsept for bruk med Steel
Catenary Risers (Foto: SEVAN)
FLNG: Stor, lett, stabil og fleksibel nok til FLNG, sier
selskapet (Foto: SEVAN)

Sevans fjerdekvartalsresultater var som forventet, og det var denne uken knyttet mer spenning til selskapets videreutvikling av flyterkonseptet. Tveteraas presenterte fire potensielle veier å gå i fremtiden:

FPSO i isfylte farvann:
Sevan holder i disse dager på å utvikle en ny versjon av FPSOen, for bruk i ekstremt isfylte farvann. Den er mer sylinderformet, og kan senkes ned for å tvinge drivis til å passere under enheten.

– Vi har allerede gjort en del tester på dette, og for å være ærlig, aner jeg ikke hvorfor vi ikke har fått en bestilling på en slik enda, smilte Tveteraas.

FPSO med stålstigerør
Sevan mener deres konsept er ideelt for bruk på dypvannsfelt med stålstigerør, ettersom den runde formen, med hull under, gjør lagring og foring av stålrør langt lettere. Selskapet gjennomførte flere modelltester på dette i 2009.

FPSO og tørre brønnhoder
Dette går ut på å koble FPSOen sammen med en brønnhodeplattform via gangbro. Sevan jobber nå med flere FEED-studier for blant andre Statoil og Lundin for å se om det lar seg gjøre. Blant annet skal selskapet utrede mulighetene for en Sevan-enhet på Luno-feltet.

– Vår enhet kan klare dette, på grunn av den ekstreme stabiliteten vi tilbyr i all slags vær. Dette lar seg ikke gjøre via et vanlig båtformet skip, sa Tveteraas.

FPSO med CO2-lagring, kompresjon og FLNG
Selskapet jobber også med løsninger med lagringstanker for CO2, topsider bestående av hovedsakelig gasskompresjonsanlegg og en gigantversjon av konseptet med et fullt FLNG-anlegg.

Sevan mener de har gode argumenter for bruk av deres unike, runde form når det kommer til LFNG-bruk. Noen av hovedargumentene inkluderer:

– Geostasjonær plassering, uten swivel eller turret.

– Lav vekt på skrog

– Stort dekksområde og stor lagringskapasitet

– Høy stabilitet og lav «skvulpeeffekt»

– Enkelt inntak av undersjøisk kjølevann

– Dette viser bare hvor fleksibelt vårt flyterkonsept er, sa Tveteraas. Sevan sier også at det har åpnet seg en rekke nye muligheter for oss da deres FPSO-konsept ble valgt for Goliat, da de har blitt kvalifisert for bruk på større felt.

Denne artikkelen er hentet fra nyhetsbrevet Petronews Weekend, som blir sendt ut til 9.000 abonnenter hver fredag. Meld deg på gratis her . Petronews Weekend er et samarbeid mellom Petro.no og Oilinfo.no, som begge er en del av mediehuset PETROmedia as.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger