Publisert 4. februar 2000

Plattformen til Talismans Yme-feltet ankommer to måneder etter planen til Norge på grunn av mangler på lekteren som frakter plattformdekket.

Her er en illustrasjon av plattformen som er klar, men ikke godkjent for frakt til norsk sokkel. (Illustrasjon: TALISMAN)

Kort tid etter at Talisman innrømmet budsjettsmell for Yme-feltet har det dukket opp flere problemer for gjenåpningen av feltet. Egentlig skulle feltet gjenåpnes i januar 2009, men ett år etterpå var plattformen fortsatt ikke klar fra verftet i Abu Dhabi. Nå er plattformen klar i Abu Dhabi, men Talisman må vente til juli før de kan se det endelige resultatet. Det viser seg nemlig at lekteren som skulle frakte Yme- plattformdekket ikke er godkjent for å frakt til Yme-feltet.

Det er Single Buoy Moorings (SBM) som har det totale entreprenøransvaret for Yme-plattformen, inkludert frakt til Norge. Egentlig er dekket slepbart i seg selv, men SBM velger å løfte det på en lekter for å holde det tørt under frakten til Norge.

Les også: «Yme går på budsjettsmell»

SBM har inngått en kontrakt med Bergen Group Rosenberg for ferdigstillelse av plattformdekket når det ankommer Norge, som etter planen skulle vært i mai i år. Der skal plattformbein skrus på og livbåter monteres, før plattformen slepes på lokasjon.

– SBM har blitt utfordret på om lekteren er stiv nok for slepet fra Rosenberg til Yme-feltet, sier informasjonsdirektør i Talisman, Andreas Middelthon, til Oilinfo.

– Vil dette føre til ytterligere kostnader for Talisman?

– Dette er en sak mellom oss og SBM, svarer Middelthon.

– Vil dere fortsatt kunne holde dere til tidsplanen?

­ – Det som skjer er at rekkefølgen av ting som gjørs må omrokkeres litt. Vi er ikke meddelt noen endringer når det gjelder produksjonsstart, som er satt til andre halvår i år, sier Middelthon.

Les også: «Rosenberg får kontrakt på Yme»

SBM har også inngått en kontrakt med ALE, som skal løfte plattformdekket på plass. Kranen som skulle brukes til arbeidet var regnet som en av verdens største, men vil nå bli erstattet med en annen krane på grunn av forsinkelsene på leveringen av plattformdekket.

– ALE flytter kranene sine rundt omkring i verden etter behov, og de har valgt å bytte ut den opprinnelige kranen som skulle brukes med to kraner. Den skal installere plattformbeina i et tandemløft, informerer Midelthon.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger