Publisert 4. februar 2000

Minst en fjerdedel av riggene på norsk sokkel skal inn til landligge i 2011. Etterslep på vedlikehold av rigger vil sysselsette verft de neste årene. Se oversikten over oppdragene som venter her.

» Transocean Winner» er en av fire rigger som skal inn til klassing neste år.

Minst fire rigger skal inn til klassing, mens fire andre rigger må oppgraderes neste år. Det viser en foreløpig oversikt som Petromaritim har laget. Her er klassejobbene:

Den halvt nedsenkbare 3. generasjonsriggen «Transocean Winner» fra 1983 skal inn til hovedklassing i 2011. Når anbudsprosessen starter kan Transocean foreløpig ikke gi svar på.

Den halvt nedsenkbare 5. generasjonsriggen «Scarabeo 5» fra 1990 skal inn til mellomklassing i mai neste år, opplyser eierselskapet Saipem.

Den halvt nedsenkbare 3. generasjonsriggen «Songa Delta» fra 1981 skal inn til hovedklassing i 2011, men det er uklart når på året arbeidet skal skje.

Den halvt nedsenkbare 5. generasjonsriggen «Stena Don» fra 2001 må også hovedklasses neste år, ifølge Pareto Offshore.

Westcon anslår at brannskadde «Scarabeo 8» vil holde verftet med arbeid fram til april/mai neste år.
(Arkivfoto: ELISABETH FIVELAND)

Modifikasjon og nybygg
Samtidig med klassejobbene skal fire andre rigger oppgraderes, mens den femte riggen venter på godkjenning.

Den nye, halvt nedsenkbare 6. generasjonsriggen «Scarabeo 8» er i ferd med å bli klargjort til produksjonsboring på Enis Goliatfelt i Barentshavet fra sommeren neste år. Westcon i ølen har sikret seg kontrakt med Saipem om å ferdigstille riggen.

Den halvt nedsenkbare 4. generasjonsriggen «West Alpha» fra 1986 skal i januar neste år inn til Westcon i ølen for å skifte en mindre krane.

Den oppjekkbare riggen «West Epsilon» fra 1993 skal få nye føtter. Her har Seadrill inngått en intensjonsavtale med Westcon, og ifølge planen skal riggen inn til oppgradering i ølen i august neste år.

Boligriggen «Safe Scandinavia» fra 1984 skal inn til oppgradering hos Bergen Group Hanøytangen i løpet av første kvartal neste år. Bergen Group har gjort avtale med Prosafe.

Den nye boligriggen «Floatel Superior» ligger alt til kai hos Westcon i ølen i påvente av samsvarsuttalelse (SUT) fra Petroleumstilsynet (Ptil), men det er uklart når riggen får grønt lys, ettersom Ptil avslørte en rekke feil under et tilsyn. Flotellet skal ifølge planen ut til det nye Ymefeltet på oppdrag for Talisman neste år.

Ni klassinger på tre år
I finanskriseåret 2009 måtte åtte rigger inn til hovedklassing, noe som er dobbelt så mye som planlagt klassearbeid i 2011.

– I 2012 har vi registrert to hovedklassinger og i 2013 blir det tre hovedklassinger. Men selv om ikke det er så mange flere hovedklassinger i 2011 sammenlignet med 2009, trenger ikke det bety mindre arbeid. En aldrende og voksende riggflåte trenger mer vedlikehold, i tillegg til behov for mellomklassing. Samtidig viser trenden at det blir tilleggsarbeid på de riggene med mye utstyr, sier Andreas Stubsrud, rigganalytiker i Pareto Offshore, til Petromaritim.

Ifølge Carnegie-analytiker Atle Hauge gjenstår det mye vedlikeholdsarbeid på riggene som opererer på norsk sokkel.

– I perioden da riggselskapene fikk høye rater ble en del vedlikeholdsarbeid framskyndet. Inntrykket vårt er at det finnes etterslep på vedlikeholdsarbeid på riggene. Selskapene har ikke gjort flere oppgraderinger enn strengt nødvendig, og det betyr mer vedlikeholdsarbeid framover, sier Hauge til Petromaritim.

Ifølge Jarand Rystad i analysebyrået Rystad Energy, har dagraten på rigg falt med 15 prosent i løpet av det siste året. Det kan bidra til at riggselskapene nå velger å sende riggene til land. Westcon i ølen, som har vunnet flere kontrakter de siste månedene, opplever at oppdragene i vedlikeholdsmarkedet vokser.

– Vi ser lyst på framtiden, men vi har ikke mer arbeid enn det vi må ha. Vårt inntrykk er at riggene ikke blir sendt inn til land i perioder med gode rater. Mange selskap velger å vente med vedlikehold til hoved- eller mellomklassing, forteller Malvin Eide, divisjonsleder for rigg i Westcon, til Petromaritim.

Westcon i ølen har sikret seg en rekke jobber.
(Arkivfoto: WESTCON)

Jobbhunger på Hanøytangen
Eide tror imidlertid at konkurransen om jobbene fortsatt vil bli tøff. For selv om flere verft langs kysten har meldt om kapasitetsproblemer, har andre verft tynnere ordrebøker. Verftsgruppen Bergen Group ser fram til oppgang.

– Vi er forberedt på en beskjeden start i 2011, men vi har sterk tro på at utviklingen de neste to-tre årene vil være positiv for verftene. Vedlikeholds- og modifikasjonsmarkedet for rigg har spennende år i vente. Akkurat nå er vi i en fase hvor vi har dialog med flere operatører, forteller øyvind Risnes, kommunikasjonsdirektør i Bergen Group, til Petromaritim.

Verftsgruppen benytter hovedsakelig fasilitetene på Hanøytangen til riggarbeid, men foreløpig står bare en opsjon på mindre arbeid på boligriggen «Safe Scandinavia» i ordreboka. Og i forrige uke gikk «Deepsea Atlantic» ut fra kai etter 175 dagers opphold på Hanøytangen.

– Bergen Group har i 2010 hatt et begrenset antall ansatte ute i permisjon i påvente av oppdrag, men dette gjelder først og fremst innen skipsbyggingsdivisjonen. Signalene til neste år er grunnleggende positive, og vi har god grunn til å tro at vedlikeholds- og modifikasjonsmarkedet for rigg tar seg opp, sier Risnes, og legger til at Bergen Group hadde en samlet ordrereserve på 4,2 milliarder kroner ved utgangen av september i år.

Tilfredsstille nytt regelverk
Kommunikasjonsdirektøren mener trenden der riggselskapene utsatte igangsettelse av nye prosjekt, først nå ser ut til å snu. Men Risnes vil ikke svare på om Bergen Group vil by på «Scarabeo 5»-jobben, ei heller andre prosjekt konsernet konkurrerer om.

Bergen Group Hanøytangen har kapasitet til
riggarbeid. (Arkivfoto: BERGEN GROUP)

– En ordinær mellomklassing pleier å kreve to ukers arbeid, men når «Scarabeo 5» skal inn neste år, skal vi også bytte hovedkrane for å tilfredsstille nytt regelverk for kraner. Derfor har vi satt av 30 dager til jobben, forteller Rolf Morales, riggmanager i Saipem, til Petromaritim.

Han kan ikke anslå hvor mye arbeidet er verdt, eller når Saipem setter i gang anbudsprosessen.

– Minst tre-fire norske verft blir invitert til å by på arbeidet. Riggen gikk gjennom en hovedklassing i 2008 hos Westcon i ølen, og da ble det gjort omfattende reparasjonsarbeid. Denne gang ønsker vi også en inspeksjon av skroget, avslutter Morales.

Artikkelen er hentet fra Petromaritim . Både Petromaritim og Oilinfo er en del av mediehuset PETROmedia.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger