Publisert 18. oktober 2006

I juni måtte flygesjefen i ulykkesselskapet Atlantic Airways gå fra stillingen på grunn av rot og systemsvikt.

NTB

Det var danske luftfartsmyndigheter som krevde flygesjefens avgang, skriver Dagbladet. Ved flere inspeksjoner i selskapet var det avdekket feil og mangler, blant annet skal flygesjefen bevisst ha feilinformert myndighetene om forhold i selskapet.

Rapporter som avisen har fått tilgang til viser seks forhold som Statens Luftfartsvæsen (SLV) i Danmark har reagert på. Blant annet skal to piloter ha gjennomført en hel flytur med en varsellampe lysende uten å kontrollere årsaken til alarmen. Generelt gir rapportene fra SLV inntrykk av at Atlantic Airways slurvet med rutiner og rapportering av uregelmessigheter.

– Vi skrev en nokså kritisk rapport om Atlantic Airways. Våre funn fikk da også den konsekvens at han som var flygesjef i selskapet ble bedt om å gå av. Det gjorde han, sier Torben Jørgensen i SLV til Dagbladet.

De avdekkede feilene førte ikke til at flyselskapet mistet godkjennelsen eller fikk noe som helst forbud mot å fly.

Siste fra forsiden

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger