,
Norge og Russland inngikk i 2006 en intensjonsavtale for å styrke samarbeidet om sjøsikkerhet og for å øke sjøsikkerhetsnivået på seilingsrutene i nordområdene. På bakgrunn av denne avtalen ble det utarbeidet et forslag til et norsk-russisk påbudt skipsrapporteringssystem i Barentsområdet.
Forslaget ble første gang sendt på høring i november 2011. Etter dette ble søknad om etablering av skipsrapporteringssystem sendt til FNs sjøfartsorganisasjon IMO. 28.november 2012 ble skipsrapporteringssystemet godkjent av MSC med implementeringsdato 1. juni 2013.
Selve skipsrapporteringssystemet ”Barents SRS” dekker området mellom Lofoten og Murmansk. Forslag til forskrift om norsk del av påbudt skipsrapporteringssystem dekker den norske delen av dette området, altså fra Lofoten og til den avtalte avgrensningslinjen mellom Norge og Russland.
Formålet med skipsrapporteringssystemet er å styrke sjøsikkerheten ytterligere i Barentsområdet gjennom en systematisert informasjonsutveksling mellom land og sjø. På denne måten skal man oppnå en generelt bedre situasjonsforståelse og samtidig en større sikkerhet for at viktig informasjon er formidlet til fartøyene i området.