Publisert 4. februar 2000

Island Offshore har døpt det første av to supplyfartøy av Rolls-Royce design som skal bruke naturgass som drivstoff. Nybygget «Island Crusader» er av typen UT 776 CDG. (Illustrasjonsfoto: Rolls Royce)

– Det er et viktig poeng for oss å redusere drivstofforbruket. Båtene våre av UT 776-design har gunstige skroglinjer som sørger for et svært lavt forbruk av drivstoff ved en rekke operasjoner, sier administrerende direktør Håvard Ulstein i Island Offshore.

– Vi tror at den viktigste faktoren i arbeidet med å redusere utslipp er å redusere forbruket for en gitt oppgave. å gå over til naturgass for å redusere utslippene ytterligere er et logisk steg for oss. Det designet vi nå har fått levert setter en standard som vi har stor tro på vil holde seg godt også i fremtiden, sier han.

«Island Crusader» og søsterskipet «Island Contender» ble begge døpt lørdag 2. juni. Sistnevnte er planlagt levert i september 2012. I tillegg til disse to fartøyene har Island Offshore syv UT 776 CD plattform supplyfartøy i flåten, samt to under konstruksjon.

– Det er alltid en glede å se designet vårt ferdig bygd og klart for levering til fornøyde redere. Akkurat denne leveringen er ekstra spesiell for oss, siden det er første levering av et slikt framtidsrettet og drivstoffeffektivt fartøy. UT 776 CDG er designet for å redusere påvirkning av miljøet og omgivelsene samtidig som en beholder ytelsesevnen til fartøyet, sier Jørn Heltne, direktør ved Rolls-Royce sin designavdeling i Ulsteinvik.

Rolls-Royce har utviklet et gass-elektrisk/diesel-elektrisk framdriftssystem for det nye fartøyet. Effektiv kapasitet i gasstankene er på ca. 250 kubikkmeter, tilsvarende to til tre ukers operasjonstid på bare gass, avhengig av operasjonsprofil.

I samsvar med gjeldende reguleringer er «Island Crusader» utstyrt med to LNG-motorer samt to dieselmotorer for å ha backup om ett av systemene skulle feile. De to motorsettene kan også brukes på samme tid avhengig av motorkraften fartøyet trenger.

Bruken av gass som drivstoff betyr at NOx-utslippene blir redusert med cirka 90 prosent, mens utslipp av SOx og partikler er ubetydelige. CO2-utsleppene vil være vesentlig reduserte.

Fartøyet ble bygd ved STX OSV sitt verft i Brevik. Når «Island Crusader» nå går ut i tjeneste vil hun utføre transport og forsyningstjenester mellom offshorebaser på landsiden og olje- og gassinstallasjoner i Nordsjøen. Bunkring av drivstoff vil bli gjort ved offshorebasene langs norskekysten.

Fartøyet er 96 meter langt, 20 meter bred og vil også være utstyrt for oljeoppsamlingsoppdrag.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger