Riggmarkedet på norsk sokkel vil forbli stramt i årene som kommer.,Dette kom ikke som noen bombe på forsamlingen under Riggkonferansen 2013 i Stavanger i dag, hvor rigganalytiker Frank Harestad fra Pareto la fram de kalde fakta om temaet.
– Det er ingen ledige rigger i Norge i dag, og i snitt er de riggene som er her er i snitt på kontrakt fram til mars 2016. De som har rigger for norsk sokkel er derfor i en god forhandlingsposisjon, sa han.
Grunnene til etterspørselen er blant annet økt antall produksjonsbrønner.
– I 2012 var 75 prosent av brønnene på sokkelen produksjonsboring, og snittet siden 1995 har vært 81 prosent, fortalte Harestad.
– Det er verdt å huske at de store feltene man fant på 70-80 tallet, Statfjord, Oseberg etc, var så store at eget boreanlegg på plattform var en god løsning. Nå er funnene mindre og slike anlegg ikke lønnsomme, så nå trengs det mobile enheter. I tillegg er det slik på modne felt at om boremålet ligger mer enn ti kilometer fra plattformen, har ikke de gamle anleggene kapasitet, og man må hyre inn en mobil rigg, sa han, og nevnte økt interesse for leteboring etter Johan Sverdrup-funnet som en annen medvirkende faktor.
50 rigger i 2015
Tallet på rigger på sokkelen skal ifølge Harestad opp mot 50 i 2015, fordelt på 15 jackuper og 35 flytere:
I løpet av året forventes jackupene Rowan Gorilla VI og Rowan Norway å være fullt operative på sokkelen, fulgt av Seadrills ”West Linus” og to Maersk rigger i 2014, og ytterligere en Maersk-rigg i 2015.
På flytersiden er ”West Hercules” og ”Leiv Eiriksson” kommet i operasjon i år, mens ”Island Innovator” og ”COSL Promoter” også skal være operative i 2013. I 2014 forventes bare en ny flyter til sokkelen; den første av Songas Cat D-rigger, mens det i 2015 forventes ytterligere fem flytere; de resterende tre Cat D-riggene, samt ”West Mira” og ”West Rigel.”