Bellona forventer at politiet skal etterforske problemene som har vært på Gullfaks C. Organisasjonen mener situasjonen på plattformen fortsatt er alvorlig.
I går ble det kjent at Statoil har fått kontroll på trykk og volum av borekaks i problembrønnen på Gullfaks C. Det tok en uke fra trykkproblemene oppstod til kontroll ble gjenvunnet. 89 av mannskapet om bord ble evakuert, mens 140 personer har vært igjen for å forsøke å stabilisere trykket i brønnen. Dette har vært gjort ved å pumpe store mengder boreslam ned i brønnen.
Til tross for at pumpingen av boreslam er avsluttet har Statoil nå kun en sikkerhetsbarriere å stole på, nemlig BOP. Nå vil selskapet forsøke å plugge brønnen med sement.
– Dermed er situasjonen fortsatt alvorlig. Så lenge en av sikkerhetsbarrierene mangler, er det alltid en risiko for ukontrollert utblåsning, sier Bellona-leder Fredric Hauge.
Bellona reagerer også på at Statoil har vært tilbakeholdne på informasjon, som at borestrengen sitter fast og hvor store mengder boreslam som blir pumpet.
– Dette er informasjon som i høyeste grad er relevant for debatten om sikkerheten på norsk sokkel. Vi mener det er i offentlighetens interesse å få vite nøyaktig hva som skjer der ute. Hvordan kan vi ellers føle oss trygge på Statoils håndtering av situasjonen? spør Hauge seg.
Ifølge Bellona har 1.200 kubikkmeter boreslam blitt brukt i stabiliseringsarbeidet av brønnen. Dersom tallet stemmer, er det ifølge organisasjonen dobbelt så mye som ble brukt på Snorre A i 2004. Etter utblåsningen på Snorre A fikk Statoil en bot på 80 millioner kroner, ifølge Bellona.