Publisert 4. juli 2014

Simon Møkster Shipping leverer supply- og beredskapstjenester til «Transocean Arctic.» To fartøy er tilknyttet riggen gjennom en konsortiumkontrakt, og følger den langs kysten., – Vekstambisjonen vår er en jevn flåtefornyelse med ett til to nye fartøy hvert år, sier administrerende direktør Anne Jorunn Møkster. (Foto: Toril Hole Halvorsen)

Konsortiumkontrakten er den første i sitt slag for Simon Møkster Shipping. (Foto: Helge Hansen/Montag AS)

Rederiet har fartøy innen beredskap, ankerhåndtering, supply og subsea. (Foto: Helge Hansen/Montag AS)

Denne artikkelen står på trykk i Petromagasinet, nr. 2, 2014.

Semien «Transocean Arctic» har i lengre tid vært på Pil og Bue-lokasjon i Norskehavet, hvor det tidligere i år ble gjort et olje- og gassfunn på Pil. Møkster har to fartøy knyttet til riggen gjennom en konsortiumkontrakt; «Stril Polar» og «Prosper.»

I noen tilfeller blir det tatt inn ekstra fartøy fra spotmarkedet, og det kan da være tre fartøy knyttet til en rigg. Da Petromagasinet besøkte «Transocean Arctic» var beredskapsfartøyet «Stril Poseidon» leid inn i tillegg.

«Stril Polar» er et stort PSV supplyfartøy mens «Prosper» er et mindre beredskapsfartøy som ligger i beredskapstjeneste ved riggen.

Første konsortiumkontrakt
Men det er vanligvis ikke slike kontrakter selskapet inngår, og konsortiumkontrakten er den første i sitt slag for Simon Møkster Shipping. Fartøyene har fulgt riggen på brønner siden 2012, og ifølge administrerende direktør Anne Jorunn Møkster er det en spennende måte å gjøre det på.

– Ofte er man mer stedbunden til et felt eller en operatør. Her er det flere kunder i et konsortium hvor fartøyene følger riggen på ulike brønner. Det er absolutt en spennende måte å jobbe på, og vi får jobbe med flere kunder ved å følge en rigg, sier Møkster.

– Det er også veldig givende for fartøyene å følge samme rigg. De får en god relasjon til de som er på riggen, så det er mye positivt med det, sier hun.

– Tilbakemeldingen fra kapteinene våre er at de er veldig godt fornøyde med det samarbeidet man har fått med riggen, og at de tre selskapene som står bak er fantastisk flotte å jobbe sammen med.

Kontrakten med «Transocean Arctic» løper til sommeren 2015. Når Petromagasinet snakker med Møkster er man omtrent halvveis i brønnprogrammet, som for tiden er ut fra Kristiansund for VNG.

– Ifølge planen skal vi deretter til Florø med Lundin som operatør, sier hun.

Møkster forteller at det er større usikkerhet rundt lengden på slike kontrakter da man har kontrakt på brønner og ikke på tid.

– Kontraktslengden kommer an på hvor lang hver enkelt brønn er, og det blir mer et estimat hvor lenge man har kontrakten. Men det er så mange brønner riggen skal på at for oss er det en lang kontrakt uansett, sier hun.

Satser på langtidskontrakter
Simon Møkster Shipping er et rederi som ifølge administrerende direktør Anne Jorunn Møkster satser på langtidskontrakter og lange relasjoner med kunder. Selskapet har for tiden flest langtidskontrakter med Statoil.

– Vår befraktningsstrategi er lange kontrakter. Ofte bygger vi fartøy opp mot en kontrakt, og da det ofte er mange opsjoner på kontraktene, så går årene, sier Møkster.

Hun nevner blant annet «Stril Power,» et fartøy som ble bygget i forbindelse med en kontrakt med ExxonMobil i 1997 for Balder-feltet, hvor fartøyet fremdeles jobber under samme kontrakt.

Norge og Nordsjøen
Rederiet har hovedfokus på norsk sokkel, med majoriteten av virksomheten i Nordsjøen. Selskapet har også noe virksomhet i britisk og nederlandsk sektor, ifølge Møkster.

For øyeblikket har rederiet tre skip under bygging, samt et som nylig kom fra verftet Simek i Flekkefjord. Sistnevnte var ferdig i slutten av mai, og gikk på kontrakt i begynnelsen av juni.

Det neste fartøyet skal være ferdig i august i år, og skal på kontrakt til Statoil. Fartøyet er registrert med Hammerfest som hjemhavn.

– Periodevis har vi hatt tre fartøy i Hammerfest. Akuratt nå har vi ingen, sier Møkster.

I januar 2015 skal Simon Møkster Shipping levere et annet fartøy som skal på fast kontrakt med Eni på Goliat, og i 2016 kommer det et søsterskip til Statoils Hammerfest-fartøy. Sistnevnte er det ikke inngått kontrakt for enda.

– Vi er opptatt av å jobbe med de kundene vi har, men samtidig også å få nye kunder. Det er viktig begge deler, og å ha tilstrekkelig fartøy å kunne by inn, sier Møkster.

Vil rekruttere fra nord
Ifølge henne er det også viktig å rekruttere fra nord.

– En ting er å bygge båt for nordområdene, men vi er også veldig aktive på det å prøve å rekruttere mennesker fra nord, sier hun.

– Vi trenger en del sjøfolk til å bemanne fartøyene våre, og da er det å tenke rekruttering ut fra Finnmark også viktig for oss. Det er mye flinke sjøfolk i Troms og Finnmark. De har bra skoler og mye bra sjøfolk. Å få tilgang på dem fremover er viktig, sier Møkster.

Men selskapet rekrutterer også internt.

– Det vi ser på når vi skal bemanne et nytt skip er å bruke mye interne ressurser. Vi har lærlinger og kadetter som etter hvert løser ut sertifikater. Når det går litt tid mellom hver båt klarer du hele tiden å utdanne flere internt, sier hun.

Ifølge Møkster er strategien deres nordområdene, og å bygge fartøy opp mot behovet rederiet tror kommer der.

– Og selvfølgelig følge med på hva som skjer ellers i Nordsjøen og rundt oss. Det kommer flere store utbygginger som vi ser frem til, og vi bør være posisjonert for det vi vet kommer, sier hun.

Jevn flåtefornyelse
– Vekstambisjonen vår er en jevn flåtefornyelse med ett til to fartøy levert hvert år. Det er den langsiktige strategien, sier Møkster.

Rederiet har fartøy innen beredskap, ankerhåndtering, supply og subsea. Enkelte fartøy blir bygget uten at det foreligger en kontrakt, som blant annet det siste søsterskipet selskapet har under bygging.

– I noen segmenter vil man ikke øke flåten før man vinner en kontrakt, som for eksempel innen beredskap. Mens i supply er det et mye større marked, hvor man typisk tar en båt på spekulasjon uten at man har en kontrakt, sier Møkster.

– Det er det vi gjør nå med det siste søsterskipet vi kontraherte. Det har vi ikke kontrakt på per i dag, men vi vet at det vil komme et behov, så det er liten risiko for oss å bestille, sier hun.

– Men det vil variere fra segment til segment hva som er en naturlig flåteutvidelse og hva som er opp mot kontrakt. På noen områder har man noen spesielle kundekrav som gjør at man ikke kan begynne å bygge på spekulasjon. Man må først se hva kunden faktisk ønsker konkret.

Møkster forteller at det er mye spennende og bra aktivitet fremover, men at det også er et stort kostnadsfokus i hele næringen fremover.

– Det er mye positivt med det, at man tar og veier litt på dette med kostnadene og ser på vår egen konkurransekraft. Vi må ikke bli så dyre at vi konkurrerer oss selv ut, avslutter hun.

Simon Møkster Holding AS:
* Etablert av Simon Møkster i Stavanger i 1968.
* Driftet 23 skip ved utgangen av 2013.
* Har 650 sjøfolk og 32 kontoransatte.
* Hadde en omsetning på NOK 864,2 millioner i fjor.

Les også: Rigg på runddans

Fått med deg disse sakene?

+

11 letebrønner i sokkelens nye «hotspot» – nå er kampanjen i gang

+

154 brønner skal plugges de neste fem årene – disse kampanjene kommer

+

Girer opp letingen i Barentshavet – opptil ti brønner skal bores i år

+

Odfjell-toppen: – Vi er i starten av en langvarig oppgangsyklus

Siste fra forsiden

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger