Aak ble etablert i 1987 som et senter for klatring og fjellsport i Åndalsnes i Rauma kommune. Senteret danner bakgrunn for dagens Aak, selv om selskapet tidlig skiftet retning.,
Artikkelen står på trykk i Petromagasinet , 1, 2013.
– Rauma og Åndalsnes var et naturlig sted å starte fjellsportsenter, sier daglig leder i Aak, Torgeir Nærø.
Men det var og er en sesongbetont virksomhet, og rundt to år etter oppstart hadde selskapet endret fokus.
– Over tid utviklet det seg til å bli et selskap som hjalp industribedrifter og andre å komme til og utføre arbeid på vanskelig tilgjengelige steder. Kunder ble interessert, og tjenesten ble tilbudt året rundt over hele landet, sier Nærø.
Fjellsportsenteret gikk over til å være en bigeskjeft, og ble etter hvert mer en hobby.
Ny sjef
Nærø er fersk i stillingen som daglig leder, som han overtok 1. desember i fjor.
Karrieremessig har han ti års erfaring fra telecombransjen og ti år fra olje- og gassindustrien. De siste seks årene har han jobbet med rådgivning for bedrifter innen olje, gass, og energi, gjennom selskapet Idevekst Energi AS.
– Jeg vil si min største styrke er min tekniske bakgrunn, samt min bakgrunn innen daglig ledelse, inkludert økonomi. Jeg har en god faglig kombinasjon og erfaring med tanke på å forstå selskapets utfordringer, sier han.
– Men lærekurvene er og skal alltid være bratt. Dette handler mest om mennesker, og det er og blir det viktigste elementet i all ledelse.
Offshore
I 1990 inngikk Aak en rammeavtale innen tilkomstteknikk (TT) for felt i Nordsjøen, med ConocoPhillips.
– Allerede den gang var samarbeidet godt formalisert, sier Nærø.
Aaks første offshorejobb fant sted helt tilbake i 1988, den gang på Statoils Gullfaks-felt.
I 1991 introduserte Aak, sammen med Statoil, tilkomstteknikk som metode på norsk sokkel. Aak var etter hvert med på å utvikle relevante standarder innen tilkomstteknikk for alle operatører og leverandører på sokkelen.
– I tilkomstteknikkarbeidet som utføres er det alltid risiko. Sannsynligheten for at noe inntreffer og konsekvensen når uhellet er ute er alltid vurdert før en jobb påbegynnes, sier Nærø.
– Vi ønsker ikke å tenke for mye på konsekvens. Vi fokuserer maksimalt på å bringe sannsynligheten for at noe skal skje så nær null som overhodet mulig. Vi ønsker at det skal være trygt å jobbe hos oss nettopp fordi det er farlig.
Aak har hatt oppdrag ved de fleste installasjonene i Nordsjøen.
– Vi har mye erfaring fra de jobbene. Helt fra sjølinjen til toppen av boretårnet, sier Nærø.
Han forteller at det er en stor fordel i miljøet å ha klatrekompetanse.
– Kvinner og menn klatrer på jobb og av jobb. For oss som arbeidsgiver er det betryggende at folkene våre tenker sikkerhet. Det sitter i ryggmargen når de kommer på jobb, sier han.
Nærø forteller at de ansatte også er opptatt av hverandres sikkerhet.
– Det er en integrert del av det å også være klatrer på fritiden. Vi skal ha de beste folkene i markedet med tanke på sikkerhetsforståelse og praktisk kunnskap. Det har vi i dag, og vi skal fortsette med slik rekruttering fremover.
Har utvidet
Aak har siden starten for 26 år siden vokst betydelig. Fra å kun holde til i Åndalsnes har de nå lokasjoner også i Bergen, Verdal, Stavanger, Kristiansund og Svarstad i Vestfold.
– Vi ønsker å være nært kundene våre, sier Nærø.
Aak betjener kunder innen alle segmenter i oljeindustrien, fra operatører, ingeniørselskap og spesialistselskap innen ulike disipliner.
I Nordsjøen nærmer det seg opprinnelig designlevetid for en del innretninger, som må inspiseres før levetiden eventuelt kan forlenges og godkjennes av norske myndigheter. Inspeksjon er en av tjenestene Aak tilbyr.
– Hovedfokuset vårt er inspeksjon, vedlikehold og modifikasjon, men også fabrikasjon og praktisk opplæring innen tilkomstteknikk er disipliner vi behersker meget godt, sier Nærø.
Totalt har selskapet 180 ansatte.
– Vi erkjenner at vi er små, men vi ønsker å vokse fra der vi er i dag.
Vil bli større
– I 2013 og 2014 har vi som mål å tiltrekke oss mange flere dyktige ingeniører i staben, samt utviklet nye tjenester basert på det vi er god på i dag, sier Nærø.
– Vår ingeniørstab inkluderer i dag eksperter innen en rekke spesialfelt, men vi vil utvide kompetansen for å kunne ta større og mer tverrfaglige jobber i tett samarbeid med kundene. Men volum skal ikke gå på bekostning av kvalitet.
Selskapet vil også ha spissede internasjonale tjenester.
– Vi ønsker å spisse oss mer for å bli internasjonalt god innen de nisjene vi behersker. Vi må spesialisere oss, for som spesialist tilbys en normalt bedre marginer, i motsetning til de som ønsker å forbli generalist. Da kan vi også tilby våre medarbeidere spennende utfordringer utenlands. Det er viktig i et konkurranseutsatt arbeidsmarked.
Veien fremover for selskapet er å ha en balansert portefølje.
– 80 prosent av omsetningen vår kommer fra våre ti største kunder. Det betyr at vi har en relativt lav risiko i markedet. At vi har lokasjoner nær våre største kunder er også positivt for begge parter. God samhandling dag for dag er viktig, sier han.
– Vi bruker heller ikke for mange ressurser på å selge til for mange. Likevel er dette et område hvor vi planlegger å styrke oss fremover.
Sikkerhet
På norsk sokkel har Aak har vært med på og sitte i førersetet med standardisering innen tilkomstteknikk, som er sikkerhets-, erfarings- og forståelsesbasert.
– Vi har hatt veldig mange innovative, erfarne medarbeidere som har bidratt sterkt til å utvikle vårt eget konsept; forståelsesbasert sikkerhet. Styrken er at klatrere vet hva barrierer betyr, og hvorfor vi har det, sier Nærø.
I 2011 fikk Aak sikkerhetsprisen ”Safety Award” fra ExxonMobil for ”konsistent og godt sikkerhetsarbeid over lang tid”.
– Hvis vi skal skryte av noe så må det være det. Det er et godt bevis på at vi har de beste folkene i sving.