Forbrukerombudet har frikjent Statoils reklame om oljeeventyret.
Det var i november i fjor organisasjonen Framtiden i våre hender klaget inn Statoils reklamefilm om det norske oljeeventyret til Forbrukerombudet.
Nå har forbrukeromudet kommet med svar, og Forbrukerombudets vurdering av markedsfringskampanjen er at Statoil ikke har fremsatt noen konkrete påstander med klima- eller miljøbudskap.
I et svar til Fremtiden i våre hender skriver Forbrukerombudet at det helhetlige inntrykket av reklamefilmen og markedsføringskampanjen for øvrig formidler heller ingen slike påstander.
«Markedsføringsloven 19/21 stiller srlige krav til aktsomhet ved markedsføring overfor barn. Forbrukerombudet har foretatt en nye vurdering, men finner heller ikke at det foreligger brudd på disse reglene. Et moment i denne vurderingen har vært at Statoil har opplyst om at reklamefilmen ble sendt sent på kvelden og aldri til typiske barneprogrammer.»