Publisert 9. mai 2006

Den direkte flyforbindelsen fra Norge til Nordvest-Russland står i fare. Den russiske regjeringen vil kutte tallet på tollstasjoner, og ønsker ikke å opprettholde Murmansk som internasjonal flyplass.

NTB

Reisen mellom Kirkenes og Murmansk tar om lag fire
timer med bil – alt etter vær og føreforhold.
Foto: Statoil

– I reiselivsbransjen er det stor frykt for at de føderale planene om å kutte antall internasjonale flyplasser skal bli satt ut i live. Verken Murmansk eller Arkhangelsk er med på listen over de åtte flyplassene som i framtida skal beholde status som internasjonale flyplasser, sier direktør Ulrich Kreuzenbeck i den norske reiseoperatøren Flait til NTB.

I dag flyr Arkhangelsk Airlines tre ganger i uken mellom Tromsø, Murmansk og Arkhangelsk. Flyplassen i Murmansk har status som internasjonal flyplass.

Vil utvide
Utbyggingen av det enorme gassfeltet Shtokman gjør at flere aktører ønsker å åpne nye flyruter til Nordvest-Russland. Widerøe har signalisert at de ønsker å fly mellom Tromsø og Murmansk. Ifølge Flaits nettsted Russland.ru er det også konkrete planer om å gjenåpne flyforbindelsen mellom Kirkenes og Murmansk.

– Hvis Murmansk mister status som internasjonal flyplass, forsvinner den viktige inngangsporten til Nordvest-Russland. Reisende til Murmansk eller Arkhangelsk må da komme via Moskva eller St. Petersburg, sier Kreutzenbeck til NTB.

Kostnader
Han mener det er et åpent spørsmål om de regionale myndighetene i Murmansk eller Arkhangelsk vil se seg råd til å betale for tollmyndigheter, strengt vakthold og de øvrige ekstrautgiftene en internasjonal lufthavn vil føre med seg.
– Kuttene kommer fordi de sentrale myndighetene ønsker å spare penger. Vi har ikke fått noen signaler om hvordan guvernørene i Murmansk og Arkhangelsk ser på denne saken, sier Kreutzenbeck.

Reiselivsdirektøren viser til at direkterutene til Finland og Sverige fra Nordvest-Russland er lagt ned, og tror det vil være dårlig butikk for regionale myndigheter å betale for de føderale tjenestene som følger med en internasjonal flyplass.

Utenkelig
Lederen i Barentssekretariatet i Kirkenes, Rune Rafaelsen, mener det er utenkelig at Nordvest-Russland i framtida skal stå uten en internasjonal flyplass.
– Behovet for direkte flyforbindelse er større enn noen gang, og kanskje større enn hva både norske og russiske myndigheter har tatt inn over seg. Den nyåpnede terminalen i Kirkenes er allerede for liten, sier Rafaelsen til NTB.

Nye perspektiver
Ifølge Rune Rafaelsen vil Shtokman-utbyggingen åpne helt nye perspektiver for norsk leverandørindustri
– Shtokman-utbyggingen representerer enorme logistikkutfordringer som krever flyforbindelse. Kommer Hydro og Statoil med på utbyggingssiden, vil det åpenbart være rom for en direkterute mellom Stavanger og Murmansk. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det også i framtida må være internasjonal flyforbindelse til Nordvest-Russland, sier han.

Siste fra forsiden

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Aker Solutions sikrer milliardkontrakt på Mongstad

+

Kan bli stengt ned allerede i år

Swarfix skal samle opp swarf for Equinor

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger