Oljeplattformene i Nordsjøen er gamle og slitte, og oljeselskapene må se på behovet for vedlikehold, mener det britiske arbeidstilsynet.
NTB
Brent Bravo.
Oljeselskapene står overfor en stor utfordring i Nordsjøen, mener tilsynets Ian Whewell.
– Mye av infrastrukturen er ganske gammel og går mot slutten av levetiden de er laget for, sier Whewell.
Tilsynet har innledet gransking av Shell fordi det lot mannskapet bruke en trappesjakt i et av beina til plattformen Brent Bravo, til tross for at det var påvist alvorlige rustproblemer i beinet.
Rusten ble oppdaget ved en inspeksjon i februar, men ifølge fagforeningen Offshore Industry Liaison Committee (OILC) var trappesjakta fortsatt i bruk flere måneder senere.
OILCs leder Jake Molloy sier trappa var farlig å bruke.
– Jeg er sjokkert over at Shell hadde tenkt å overse anmerkningen i rapporten. Det sier mye om det som skjer i industrien i forhold til gammelt utstyr. Selskapene vil gjøre det de kan for å suge ut så mye olje som mulig i stedet for å gjøre det som trengs for å forhindre personskader eller miljøskader, sier Molloy.
Da arbeidstilsynet besøkte oljeplattformen, var trappesjakta stengt, men Shell fikk beskjed om å reparere det rustskadede beinet.