Publisert 11. august 2006

Norske oljearbeidere frykter at aldrende plattformer og dårlig vedlikehold kan føre til alvorlige ulykker på norsk sokkel.

NTB:

Petroleumstilsynet prioriterer spørsmålet høyt.

– At utstyret holder forsvarlig nivå er en av de største utfordringene vi har i norsk oljeindustri. I våre interne dokumenter er aldrende installasjoner et av de viktigste temaene, sier pressetalskvinne Inger Anda i Petroleumstilsynet (Ptil) til NTB.

Den siste uken har britiske BP måttet stenge oljeproduksjon i Alaska på grunn av store miljøskader etter lekkasjer fra rustne rørledninger. Nederlandsk Shell har fått kraftig refs fra det britiske arbeidstilsynet for å ha oversett påtaler om alvorlige rustproblemer på en plattform i Nordsjøen.

– Vi frykter at Shell tar denne måten å drive på til Norge. Og BP fikk for to år siden klare beskjeder om rustproblemene i Alaska, men de ble totalt neglisjert. Det viser en kultur hvor disse problemene ikke tas på alvor, sier leder Terje Nustad i oljearbeiderforeningen SAFE til NTB.

Han mener de britiske myndighetene har vært for svake og til dels tillatt en ukultur bre seg på sin sokkel i Nordsjøen. Men Nustad sier lignende tendenser allerede er registrert på norsk side.

– Vedlikeholdet er bedre her, men mer og mer vedlikehold blir utsatt. Så jeg frykter den samme trenden her i Norge, sier Nustad, som mener den høye oljeprisen er med på å undergrave vedlikeholdet av oljeinstallasjonene.

– Nå er oljeprisen så høy, og kravene til avkastning så store, at selskapene egentlig ikke ønsker å stenge ned eller foreta vedlikeholdsoperasjoner som vil ramme produksjonen, sier Nustad.

Allerede dårligere
Den erfarne fagforeningsmannen mener standarden i Nordsjøen allerede er dårligere enn den var tidligere.

– Den er blitt redusert. Statoil hadde for eksempel tidligere en egen ingeniørstab som hadde rør- og rustproblemer som sitt spesialområde. Det er nå faset ut, og overlatt i mindre skala til entreprenører, sier Nustad.

Anda sier på sin side at Ptil mener utstyret som er i bruk på norsk sokkel i dag holder mål. Hun har heller ikke grunn til å tro at vedlikeholdet blir nedprioritert. Men hun legger ikke skjul på at bransjen har store utfordringer i årene framover.

– Det er etter hvert mye utstyr som har vært lenge i bruk. Og industrien ønsker å fortsette å bruke utstyret utover den tiden det opprinnelig var beregnet for. Det vil bli kostnadskrevende å oppgradere og vedlikeholde dette utstyret, og det krever bevissthet fra bransjen, sier Anda.

Festtaler
Nustad mener den siste ukens ulykker viser at de store, internasjonale oljeselskapene ikke er seg dette ansvaret bevisst. Han påpeker at det er den samme ledelsen som har ansvar for helse, miljø og sikkerhet (HMS) både i Storbritannia og Norge

– Satsingen på HMS er i stor grad festtaler. Vi frykter vi kan få lignende tilstander her. Ikke i samme grad, for vi har et sterkere tilsyn og sterkere fagforeninger. Men at standarden er redusert er det ingen tvil om, sier Nustad.

Anda understreker at det er operatørene selv som har ansvaret for at utstyret holder mål, og at tilsynets stab på vel 160 medarbeidere bare kan utføre stikkontroller. Men tilsynet følger også nøye med på hva oljeselskapene på norsk sokkel foretar seg i andre land.

– Vi stiller oss stadig spørsmålet om hvorfor det er så forskjellig standard i de samme selskapene etter hvor de opererer. Mye av det som skjer i andre land ville ikke bli akseptert i Norge, fastslår hun. (©NTB)

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger