– Noen av de mindre oljeselskapene hevdes å kunne skape problemer, heter det i en rapport fra Sintef om helikoptersikkerhet på norsk sokkel. Det er færre krav til sikkerhet og mindre helikoptre som kan skape problemer.
Det er i en ny rapport fra Sintef i Trondheim at det kommer frem at helikopterbruken til de såkalte «oljemyggene» kan by på utfordringer for sikkerheten i lufta. Retningslinjene som er satt av Oljeindustriens landsforening (OLF) er bare oppfordringer og ikke krav, noe som kan bety at de nye på sokkelen ikke vil følge disse til punkt og prikke. Rapporten fra Sintef understreker at med de mange nye små på sokkelen har det igså blitt aktuelt å bruke utenlandske helikopteroperatører som kanskje har mindre respekt for OLFs retningslinjer.
– Men vi skal ikke skjære alle de nye oljeselskapene over en kam. Mange er seriøse, sier Sverre Austrheim fra Sintef til Stavanger Aftenblad .
Austrheim har ledet styringsgruppen for Helikopterstudie 3, utført av Sintef på oppdrag av OLF. Rapporten anbefaler at det bør settes inn tiltak for å sikre sikkerheten på norsk sokkel i forbindelse med helikoptertransport.
Høy prioritet
– Tiltaket blir mer aktuelt etter hvert som det kommer flere helikopteroperatører på sokkelen, og spesielt dersom særnorske krav fra myndighetene bortfaller, tiltaket bør ha høy prioritet, heter det i rapporten.
Ketil Karlsen, HMS-sjef i Industri Energi, sier til Aftenbladet at de store operatørene som ConocoPhillips og Statoil har egne eksperter på området, og vet hvilke krav som skal stilles. Han tilføyer at han tror størrelsen til de mange nye selskapene kan være den største utfordringen.
– De trenger færre heelikopterturer, og er dermed mindre interessante som kunder for de store helikopteroperatørene som CHC og Bristow, sier Karlsen.