Tusenvis av oljearbeidere har vært ombord i livbåt i fritt fall. Nå vil industrien undersøke om droppene er helseskadelige.
NTB/petroindustri.no
– Vi mener at det ikke er usannsynlig at disse droppene kan medføre en stor belastning på menneskekroppen. Vi er veldig glad for at industrien omsider tar på alvor det som har vært tema i andre land i flere år, sier yrkeshygieniker Halvor Erikstein i fagorganisasjonen Safe, til Stavanger Aftenblad.
HMS-ansvarlig Ketil Karlsen i fagforbundet Industri Energi (IE) er ikke sikker på om g-krefter i livbåtene er en problemstilling i det hele tatt. Han viser til at disse kreftene virker når båten kolliderer med vannet, mens båtene er konstruert for å gli inn i vannet.
Karlsen har hørt om et par tilfeller av ryggproblemer i forbindelse med livbåt-dropp, men understreker at det ikke er det IEs engasjement i livbåtsaken først og fremst retter seg mot.
Ifølge Karlsen øvelsesdroppes ikke lenger livbåtene med folk i, bortsett fra føreren. Evakueringsøvelsene begrenser seg til at folk går i livbåt og gjør seg klar for dropp, men forlater båten før den faktisk slippes fra plattformen.
Påtrykk
Det er etter påtrykk fra representanter for offshoreansatte at oljeindustrien nå undersøker effekten g-krefter har på menneskekroppen om bord i en fritt fall-livbåt.
Testingen inngår i livbåtprosjektet til Oljeindustriens Landsforening (OLF), et prosjekt som nylig avdekket så store svakheter med en rekke livbåter at to plattformer i Nordsjøen måtte stenge ned.
– Vi er kjent med noen få skader av begrenset omfang etter livbåtdropp, men vi vet jo lite om effekten av g-kreftene, og det er stor usikkerhet knyttet til dette, sier kommunikasjonsrådgiver i OLF, Kjetil Hjertvik.