Publisert 4. februar 2000

Selskapet inLoop har utviklet en ny tjeneste som gjør det mulig å automatisk identifisere de svakeste leddene i et system som er på designstadiet, identifisere feil i eksisterende systemer, finne årsaken til problemene og hvilke følger disse får. Her er det tid og penger å spare.

Jone Skjæveland er daglig leder i inLoop AS, og foreløpig den eneste ansatte i det norske selskapet. Men det vil ikke vare lenge. På sikt håper han på mellom tre og ti ansatte i Norge, og opp mot 200 ingeiører i Polen. Foto: ALF INGE MOLDE

– Det høres så enkelt og selvfølgelig ut at det nesten utrolig at det ikke finnes slike systemer allerede, men vi er altså først ute med å lage et slikt automatisert system, sier en entusiastisk Jone Skjæveland, daglig leder i inLoop AS, til Oilinfo Weekend.

Systemet heter SantaFe, og er basert på automatisert Failure Modes, Effects and Criticality Analysis, forkortet FMECA. På godt norsk mater inLoop programvaren med informasjon om strukturen i mekaniske, hydrauliske, elektriske eller hybridsystemer. SantaFe får på denne måten oversikt over alle koblinger og rekkefølgen på aktuelle systemene.

I tillegg blir programvaren matet med informasjon om de forskjellige komponentene som skal brukes i den fysiske gjenstanden, som for eksempel levetid og hva komponentene kan prestere. Ved hjelp av avanserte matematiske modeller kan systemet dermed rangere kritikaliteten til komponentene og finne ut hvor det er størst fare for at det oppstår en feil – noe som kan hjelpe brukerne til å skifte ut kritiske komponenter før et design blir et fysisk produkt.

Hjernekraft i Polen
– For å si det enkelt kan vi ved hjelp av systemet finne ut hvor man for eksempel har brukt en billig løsning for å spare penger og vise hvilke komponenter som burde byttes ut med en skikkelig Rolls Royce, forklarer Skjæveland til Oilinfo Weekend.

SantaFe kan også være til stor hjelp når det gjelder vedlikehold av systemer som allerede er bygget. Gjennom å mate systemet med de tekniske tegningene kan det også regne seg fram til hva som er den mest sannsynlige årsaken til at en feil oppstår – og hvilke følger feilene får.

Foreløpig er Skjæveland den eneste ansatte i det stavangerbaserte moderselskapet inLoop AS, som ble startet i oktober 2007. Datterselskapet inLoop SP.z.o.o., som er lokalisert i Krakow i Polen, har ansatt tre programmerere som jobber fulltid med å få en betaversjon klar.

Astra 2, eid av Jostein Skjæveland, er den største aksjonæren i inLoop med 47 prosent. Nest størst er daglig leder i datterselskapet i Polen, Mads Grahl-Madsen, som eier 26 prosent. Han er tett etterfulgt av Kristinus Soma, som eier med 25 prosent. Selv eier Jone Skjæveland to prosent i selskapet.

InLoop-teknologi har blant annet blitt brukt til å sikre høy pålitielighet i Turbinova AS sin nye, innovative vannturbin – som er basert på en patentertpermanentmagnet
-teknolgi. Illustrasjon: INLOOP

– Uendelige muligheter
InLoop ønsker i første omgang å sikte seg inn på olje- og gassindustrien, men teknologien kan anvendes i en rekke bransjer. På sikt ønsker selskapet å henvende seg til det militære, maritim virksomhet, kraft- og luftfartsindustrien – for å nevne noe.

– Det hele er veldig ferskt, men jo mer vi tenker på det, jo større ser vi at mulighetene er. Nå har vi henvendt oss til blant andre Sørco, IKM og StatoilHydro, og tilbakemeldingen er god. De to første ønsker å sette i gang prøveprosjekter, mens vi venter på at StatoilHydro skal samle faggruppene og få i stand et koordinert møte med oss, sier Skjæveland.

Mål om 200 ingeniører
På sikt er målet å bygge opp en organisasjon på mellom tre og ti personer i Norge – og et sted mellom 100 og 200 ingeniører i Krakow. Ifølge Skjæveland skal ikke dette by på store problemer, ettersom den polske byen har 50.000 ingeniørstudenter å by på.

– Nå står vi helt i startgropen, og vet ikke hvor stort dette egentlig kan bli. Responsen vi har fått til nå er imidlertid svært positiv, så dette kan bli skikkelig spennende, sier Skjæveland, og sniker inn at selskapet er interessert i seriøse samarbeidspartnere.

Sånn i all beskjedenhet.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger