Publisert 4. februar 2000

Så lang tid tar det fra man starter planleggingen av ny infrastruktur til byggestart.

Arvid Jensen, styreleder i Petro Arctic, gikk i går ut og kalte misforholdet mellom utbyggingslyst/-behov og saksbehandlingstid «total systemsvikt.» Nå får han støtte fra samferdselspolitikerne.

– Jeg deler Arvid Jensens utålmodighet og frustrasjon med hvor lang tid det tar å få planlagt og gjennomført store infrastrukturgrep, sier Anne

Anne Marit Bjørnflaten, Ap

Marit Bjørnflaten (Ap) fra Troms, første nestleder i Transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget.

– Erfaringer viser at det tar ti år fra planlegging av et infrastrukturtiltak – som flyplass – starter, til vedtak fattes og spaden kan stikkes i jorda. Dette er alt for lang tid, slår hun fast.

– Arbeiderpartiet har som mål å redusere den lange planleggingstida drastisk, slik at man får en mer dynamisk infrastrukturutvikling, i tråd med næringslivets behov. Dette vil få en sentral plass i neste Nasjonale transportplan (NTP), lover hun. Hun legger til at det er gjennomført en egen Nordområdeutredning for den neste NTP’en, i samarbeid med næringslivet i nord, hvor blant annet behov for endringer i flyplasstrukturen i nord er fremhevet.

Samtidig har hun følgende råd å komme med:

– Det er også avgjørende at landsdelen er mest mulig samstemt i sine innspill til neste NTP. Det gir mye sterkere gjennomslagskraft.

– tilrettelagt for utsettelser
– Når det gjelder saksbehandlingstid på transportområdet både skjønner og deler jeg frustrasjonen til Jensen, sier andre nestleder i Transport-

Bård Hoksrud, Frp.

og kommunikasjonskomitéen på Stortinget, Bård Hoksrud (Frp).

– Det finnes 23 offentlige instanser som alle sammen kan gi innsigelse i en infrastruktursak. I tillegg til vanlige folk… Systemet er nesten tilrettelagt for utsettelser og å skape forsinkelser. Og staten er selv verstingen. Når alle andre er enige, sier staten «det er vi ikke enige i,» så blir det ny utsettelse. Det er særlig miljøverndepartementet dette gjelder, sier han, og mener dette er en del av forklaringen på hvorfor investeringene i infrastruktur ikke henger med.
– Spesielt i Nord-Norge har man utfordringer på dette, da man i tillegg til alt det andre har samenes rettigheter og ta hensyn til – de har jo nærmest vetorett i enkelte saker .


– Hvert fylke sitt OL!

– Det er bra med demokratiske og inkluderende prosesser, men før eller senere må man ta en beslutning og komme til en konklusjon. Vi må derfor lage et system som setter tidsmessige grenser: Det offentlige må raskere på, og det må settes grenser for hvor lenge man kan planlegge. I dag tar det i gjennomsnitt ni-ti år fra man begynner planleggingen til en infrastruktursak er ferdigbehandlet! Alle i komiteen er enige i at dette må mer enn halveres.

Jensens kommentar om at det synes å være mulig å overvinne systemtregheten når man vil, og å bruke Lillehammer OL som eksempel, treffer Hoksrud i hjerteregionen:

– Det stemmer. Derfor pleier jeg si når jeg holder foredrag om samferdsel: Hvert fylke sitt OL! Da får vi infrastrukturen på plass!

Statssekretær i Samferdselsdepartementet og tidligere statssekretær med ansvar for nordområdene i Utenriksdepartementet, Erik Lahnstein, ønsket ikke å kommentere saken.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger