Publisert 4. februar 2000

CNG-teknologi seiler opp som løsningen for flere felt med mindre gassvolumer.

og Elisabeth Fiveland

Når Eni bygger ut verdens nordligste oljefelt i Barensthavet får de med noko attåt, nemlig gass. Og det er for mye gass til å fakle, så nå gjenstår arbeidet med å finne ut hva man skal gjøre med gassen.

– Vi ser på flere muligheter for gassen, enten en rørledning mot Melkøya eller CNG, forteller prosjektleder for Goliat, Tore Tangvald.

FORSTUDIUM: Brian Bjordal i Gassco
forteller at de holder på med et forstudium
på CNG til Goliat (Foto: MAGNUS BIRKENES).

Forstudium på Goliat
I tillegg er det en mulighet for Eni å reinjisere gassen, men foreløpig er ingen avgjørelse tatt. Selskapet opplyser at beslutningen kommer i slutten av 2011. For å ta avgjørelsen er Gassco kontaktet, og nå jobbes det videre for å finne best mulig løsning for gassen.

– Vi har gått i gang med et forstudium på CNG på Goliat, og vi er helt i startfasen. Utfordringen er å evakuere gassen fra Goliat. Når det ikke dreier seg om store volum, og det ikke finnes etablert infrastruktur for å transportere gassen, forsøker Eni å være kreative, sier Brian Bjordal, administrerende direktør i Gassco til Oilinfo.

Compressed natural gas er ikke så godt kjent som sin mer komprimerte bror, LNG, men kan være muligheten som står sterkest for Goliat, men også for utviklingen av jomfruelige områder, forteller Bjordal.

– CNG er et forsøk på å være mer kreativ. For selv om det ikke dreier seg om store volumer gass på Goliat, skal det mye til for å få tillatelse til å fakle gassen. CNG kan derfor være en midlertidig løsning i vanskelige områder, påpeker Bjordal.

CNG komprimerer gassen til et trykk på 250 bar,og mengden er større enn hvis det kjøles ned til LNG. Dette gjør at gassen trenger mer plass, og at det for store gassfelt vil være mer lønnsomt å bygge egne LNG-anlegg onshore.

Regional frakt
Bjordal forteller at CNG kan fraktes og tømmes hvor det måtte være ønskelig, men det er likevel behov for mellomlagring. Gassco-direktøren påpeker at CNG må transporteres på en slik måte at gassen trykkes inn i rør om bord i fartøy, som et midlertidig lager.

I dag er det ingen slike løsninger i bruk hvor gass fra offshorefelt fraktes ved hjelp av CNG-teknologi til gassanlegg på land. Ofte har flytende LNG-anlegg (FLNG) vært oppe som løsninger, men CNG skal være like nær en løsning, ifølge de selskapene som jobber med teknologien.

I Norge jobber både Cetech og Knutsen Offshore med CNG-løsninger. I tillegg finnes det teknologi utviklet av det amerikanske selskapet Lincoln Composites i USA. CNG som løsning kan være mulig å få til i tid for Goliat, men teknologien har noen begrensinger.

I forhold til LNG kan CNG bare fraktes ut i regionale områder, det vil rett og slett ikke være lønnsomt å frakte CNG over lengre distanser.

Store tanker
Lincoln Composites i USA jobber nå med kommersialisering av teknologien de har utviklet, blant annet en tank kalt Titan med polyetylenforing som allerede brukes i rørledninger til gass. I tillegg skal det brukes karbonstål i selve konstruksjon, og et skall laget av karbonfiberepoxy. Denne tanken kan inneholde gass under et trykk på 250 bar, og på grunn av plastikkforingen kan tanken både brukes til tørrgass og våtere elementer.

Lincoln Composites teknologi Tuffshell brukes allerede i dag til nyttekjøretøy, som for eksempel busser. Men det er selskapets nye teknologi Titan som skal kunne benyttes i offshoreindustrien.

Bjordal i Gassco forteller at for Goliats del vil det bli aktuelt å frakte den assosierte gassen til et av de mange anleggene langs kysten av Norge.

– Vi har Statoils anlegg på Snøhvit, men problemstillingen her er kapasitet og restriksjoner. CNG er da et alternativ som dukker opp, og CNG kan fraktes i rør om bord i fartøy til enten Tjeldbergodden, Nyhamna, Kollsnes eller Kårstø. Vi er i gang med å evaluere disse alternativene, forteller Bjordal.

TITAN: Titan-tanken fra Lincoln Composites er laget for å kunne frakte CNG, Hydrogen, Nitrogen og Helium. Foto: Lincoln Composites

Døråpner
Tangvald i Eni tilføyer at selskapet jobber med saken og at beslutningen om konsept vil tas i slutten av neste år. Om CNG velges for Goliat kan utviklingen av teknologien bli en døråpner til flere småfelt på norsk sokkel. Også på Shtokman er det nevnt løsninger som ekskluderer bruk av rørledninger ved frakt av gass, men om dette innebærer FLNG eller CNG er ennå ukjent.

I Norge jobber som nevnt også Knutsen Offshore med en lignende teknologi de har kalt PNG (pressurized natural gas). Selskapet har tidligere meldt at de ser for seg å bygge fartøy for PNG-frakt i årene som kommer.

Cetech, som er et selskap under Hoegh LNG, forteller at de har unnlatt å promoterer CNG-løsningen for skip i markedet foreløpig for å fokusere på å få teknologien kvalifisert. Men om det vedtas CNG på Goliat kan det dukke opp muligheter for de som kan levere denne teknologien. I tillegg kan nye områder med marginale gassfelt ser en lysere fremtid i møte.

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger