Publisert 4. februar 2000

Truls Gulowsen i Greenpeace mener det vil være en skandale dersom Statoil får bore i tobisens gyteperiode. Og han er ganske sikker på at skandalen blir et faktum.

I går skrev vi om Statoil som skal starte fase to av boringen på Stjerne-feltet i Nordsjøen. Etter planen skal riggen Songa Delta komme på plass allerede i slutten av denne måneden, og bore i 350-360 dager.

160 millioner kroner
Men foreløpig er ikke tillatelsen fullstendig på plass. Mellom 15. desember og 15. januar skal den lille tobisen ha sin gyteperiode i området, og flere har kommet med anmodninger om at Statoil ikke skal bore. Men Statoil har allerede sikret rigg, og i et brev til Klif viser de til at riggen ikke kan benyttes til noe annet denne perioden, noe som vil føre til kostnader på rundt 160 millioner kroner.

LES OGSå:

Gytende småfisk kan gi Stjerne-smell til Statoil

I etterkant av artikkelen som ble publsert i går, har det kommet flere reaksjoner. Blant annet skrev Dagbladet.no en versjon av saken , der Greenpeace-leder Truls Gulowsen er en av brukerne i kommentarfeltet.

– Elendig planlegging av Statoil. Hvis de nok en gang får lov likevel, er det en skandale, skriver han.

Blir overkjørt
Til Petro Media News utdyper han litt mer. Han mener dette inngår i et mønster, der man egentlig ikke burde fått tillatelse, men siden kostnadene allerede ligger inne i planene, blir det veid i oljeselskapenes favør.

– Klif åpner for tillatelse. De må bare behandle det. Dette kommer inn i en rekke av lignende hendelser, sier Gulowsen, og peker på at fiskeriindustrien blir overkjørt gang på gang.

– Jeg hører en rekke klager fra fiskerisektoren. Blant annet på seismikk. Men de blir aldri hørt, sier han videre.

Han understreker at tobis-saken ikke er en sak Greenpeace har fulgt nøye, men for ham fremstår det som tydelig hva som ville vært riktig, og hva som ikke ville vært det.

– Det er helt åpenbart at de ikke burde få lov til å bore der. At tobisen gyter, er noe Statoil definitivt burde visst på forhånd. Jeg tror for så vidt at de visste om det, men så bruker de kostnadsargumentet til slutt, sier han videre.

Han står også fortsatt fast på at det vil være en skandale dersom Statoil får bore.

– Ja, det vil være en skandale, sier han.

Havforskningsinstituttet: Vi har vært lite positive
Hos Havforskningsinstituttet sitter Jarle Klungsøyr, forskningsgruppeleder for marin miljøkvalitet. Han sier at dersom Statoil får lov til å bore i det aktuelle tidsrommet for gytingen, er han usikker på hva konsekvensene vil bli.

– Vi kan ikke kvantifisere hva som vil skje. Men det er en føre vàr-betraktning. Vi har vært lite positive til at det skal foregå boring på felt der det er forekomster av tobis. Dette har Klif i varierende grad tatt hensyn til, sier Klungsøyr.

Hva Havforskningsinstituttet mener dersom Statoil får lov til å bore i gyteperioden, har han dog ingen kommentar om.

– Vi har gitt våre innvendinger, så er det opp til Klif å vurdere. Jeg har altså ingen kommentar på det, sier han.

– Kjenner oss ikke igjen
Statoils pressekontakt Ola Anders Skauby, sier at dersom Greenpeace allerede vet utfallet av saken, så vet Gulowsen mer enn hva Statoil gjør. Selskapet kjenner seg heller ikke igjen i beskrivelsene om at man bevisst bruker kostnadsargumentet i sin egen favør.

– Vi forholder oss til den lovpålagte og naturlige kontakt med relevante myndigheter. Da gir vi den informasjonen vi mener er relevant, og kostnadene er en del av dette. Men det er ikke dette som er hovedargumentet vårt. Vårt hovedargument er det som går på undersøkelsene gjort rundt støy, sier Skauby.

Han sier videre at problemstillingen rundt den lille nøkkelfisken tobisens gyting, ikke kom opp før en god stund etter at plan for utbygging og drift (PUD) var blitt godkjent.

– Historikken rundt dette er at vi har gått gjennom hele PUD-prosessen uten at denne problemstillingen har vært oppe. Dette med gytingen kom først opp i forbindelse med godkjenning av boreplanen vår. Dette skjedde vel på vårparten i år. Det er altså noe vi ikke har kjent til, sier han videre.

Stjernefeltet ble funnet i 2009, og er en del av Statoils hurtigutbygginger, såkalte fast track-prosjekter. Statoil fikk godkjent plan for utbygging og drift i 2011, og da ifølge Statoil uten at den gytende tobisen var et tema.

Siste fra forsiden

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Bygger ut Bestla for 6,3 milliarder

+

Terminerer kontrakten for Blackford Dolphin – sender riggen til India

Åtte selskaper har søkt om areal for CO2-lagring

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger