I helgen kom de første Gudrun-delene fra Thailand til Haugesund.
Skipet med delene ble sendt fra Aibel-verftet i Laem Chabang i Thailand i november.
– Det er flott å se at vi er i rute og at kvaliteten på det som blir produsert er bra, sier Liv Auestad Skaar, byggeleder for Gudrun-prosjektet i Haugesund.
Tre moduler
Plattformdekket til Gudrun blir på nærmere 9000 tonn. Aibel produserer tre store moduler, to i Thailand og en i Norge. Skaar har ansvaret for den i Norge som kalles M-10.
– Leveringen fra Thailand i dag var det vi kaller grillage, det vil si byggefundamenter. Fundamentene veier over 400 tonn, og modulen som jeg har ansvaret for skal settes sammen på dem, forklarer Skaar.
– M-10 består av fem hovedseksjoner. I begynnelsen av mars skal vi løfte den første av seksjonene på plass. Noen uker senere kommer også et skip fra Polen med nye seksjoner, sier hun.
2,8 milliarder
Gudrun har en verdi for Aibel på rundt 2,8 milliarder kroner. Dekket er et gigantisk puslespill. I tillegg til verftet i Haugesund, er Aibel-kontorene i Oslo, Thailand og Singapore involvert i prosjektet.
– Vi ser at dette er en god måte å jobbe på, sier Skaar.
Plattformdekket skal settes sammen i Haugesund, og etter planen overleveres det til Statoil våren 2013.
– Det blir en hektisk periode. I vår kommer Gudrun-prosjektet til å ha flere hundre medarbeidere i aksjon ved verftet, avslutter hun.