Publisert 4. februar 2000

Se verdens største ROV-hangarer bli løftet ut fra Keppel på Sandnes.

TUNGE LøFT: ROV-hangarene veier henholdsvis
rundt 60 og 100 tonn hver.
(Alle foto: HENRIK SALTHE)

De to prestisjeriggene «Aker Barents» og «Aker Spitsbergen» har blitt forsinket flere ganger, men det er absolutt ikke på grunn av Keppel Norge. Selskapet fikk i oppdrag å bygge fire ROV-hangarer for Oceaneering som skal monteres på Aker-riggene, og arbeidet har gått unna på rekordtid. ROV-hangarene er også Norges, kanskje til og med verdens, største.

Mange tonn i lufta
Hver av Aker-riggene skal ha to hangarer hver, en på hver side av riggen. I hvert par er den ene hangaren litt mindre enn den andre Den minste skal brukes til observasjonsfartøy, mens de store hangarene skal brukes til tyngre utstyr, som reparasjonsfartøy. Bak de to store dørene inn til hver hangar skjuler det seg et åpent rom som er selve landingsplassen for ROV-en. Bak dette skal hivkompenserte vinsjer plasseres oppe på et galleri, og under galleriet vil det være verksted hvor ROV-en kan vedlikeholdes.

Hangarene skal henge ut over kanten av dekket på riggene, slik at bare halvannen meter av hangaren står på dekket. 12-13 meter skal med andre ord stikke ut over kanten, og de største hangarene veier 100 tonn, uten utstyr. Før de kan monteres om bord på riggene, må de heises ut fra Keppels kai på Sandnes. Den jobben gjør Conlift.

– Den lille som heises om bord nå veier 65,5 tonn, og jeg vil tippe at den store veier rundt 96 tonn. I tillegg skal det monteres en del utstyr, slik som en vinsj på 30 tonn og ROV-en på 10 tonn. Totalvekten bli på nærmere 130 tonn, forteller Andreas Aasbø til Oilinfo. Han er Senior Installation Engineer hos Oceaneering, og peker og forteller på kaien utenfor Keppel i Gandsfjorden.

På VEI TIL AKER-RIGGER: Conlift-kranen løfter
hangarene over på en lekter, som skal frakte
dem til «Aker Barents» og «Aker Spitsbergen».

– Det er ingen som har bygget noe slikt som dette før. Vi tror det er verdens største hangar, men det er vanskelig å være sikker på sånt. Det som er helt sikker, er at det er verdens største Oceaneering-skilt som er satt på, sier Aasbø stolt, og peker på siden av de to største hangarene.

Tett samarbeid
Oppdragsgiver Oceaneering og Keppel har jobbet usedvanlig tett i arbeidet med fast track-prosjektet.

– Dette prosjektet viser at nye samarbeidsmodeller er viktige for å få frem gode løsninger og en effektiv gjennomføring. Ved å utnytte kompetanse fra flere hold utvikles både utstyret som leveres og personellet som er involvert i prosjektet, sier administrerende direktør Inge Oliversen i Keppel Norway til Oilinfo Weekend. Han tror slike samarbeid kan være løsningen for bransjen når en skal kutte operasjonskostnader.

FORNøYD KEPPEL-TEAM: F.v: Ole W.
Osmundsen (VP for prosjekter og service),
Berge Edland (produksjonsleder), John Reidar
Kindervaag (prosjektleder) og Inge Oliversen
(administrerende direktør).

– Dette prosjektet har fungert mer som en joint venture; begge selskaper har kommet med erfaringer og lignende til bordet, og jobbet sammen for å løse utfordringene, legger Ole Osmundsen, visepresident med ansvar for prosjekter og service hos Keppel Norway, til.

Oceaneerings Aasbø er også fornøyd.

– Samarbeidet har vært helt utmerket. Vi har kommet med vår know-how, mens Keppel har stilt med musklene som trengtes til å gjennomføre prosjektet.

De to riggene som hangarene skal til, «Aker Spitsbergen» og «Aker Barents», er spesialbygd for operasjoner i arktiske farvann. Det har gjort at spesielle hensyn også måtte tas i forbindelse med utformingen av hangarene.

– Dørene er laget slik at når det blåser veldig sterkt, åpner de seg. Det gjør at vinden kan blåse rett igjennom hangaren, og den unngår slik å bli et vindfang, sier Osmundsen til Oilinfo Weekend.

VINDSIKRE DøRER: Dørene i hangarene er
konstruert slik at de blåser opp ved sterk vind,
for å la vinden blåse rett gjennomhangaren.

– Disse hangarene innebærer en ekstrem forbedring av arbeidsmiljøet for ROV-operatører og -personell. Tidligere har de gjerne måttet nøye seg med noe ledig areal om bord på plattformen, mens nå får de et helt annet arbeidsmiljø å forholde seg til, konkluderer direktør Oliversen.

Hurtigtog
– Vi kuttet den første stålbjelken 5. desember, og etter det har det gått slag i slag. Det har heldigvis kommet lite endringer underveis, men vi har fått komme med innspill til ingeniørene, som har blitt tatt hensyn til i engineeringen, forteller Kim Fransmann, som har ledet arbeidsgjengen i hallene hos Keppel på Sandnes, til Oilinfo Weekend.

Dette har vært mulig fordi engineeringen i prosjektet har gått parallelt med tilvirkningen av hangarene. Det er ikke nødvendigvis bare blåbær.

– Engineeringen og produksjonen har overlappet i dette prosjektet, og vi har vært ganske presset, men vi er veldig glad for å kunne si at vi har fått ferdig prosjektet to dager før tiden, forteller Ole Osmundsen til Oilinfo Weekend.

Produksjonslokalene til Keppel Norway har virkelig fått kjørt seg den siste tiden.

– Vi har gjennom prosjektet fått vist våre kvaliteter, og har satt ny rekord for fabrikasjonsvolum i verkstedet her på Norestraen. Vi er derfor meget stolte av å kunne levere hangarene på budsjett og på tid. Det fantastiske teamet vårt fortjener ros for sin entusiasme og fleksibilitet, og for at prosjektet har forløpt uten fraværsskader, sier administrerende direktør Inge Oliversen til Oilinfo Weekend.

GALLERI FOR VINSJEN: Vinsjen som trekker
opp fartøyet skal stå oppe på galleriet. Slik har
man fått plass til et verksted under vinsjen.

Han er full av godord både overfor de ansatte og overfor bedriftskulturen i selskapet.

– Vi har dyktige medarbeidere på alle nivå, og dette har etablert et smittende engasjement som gjør at våre kunder gir oss tillit og økende oppdragsmengde. Vi ser derfor lyst på utsiktene framover, sier en godt fornøyd direktør.

Denne saken er hentet fra Oilinfo Weekend . Oilinfo Weekend er vårt ukentlige, mailbaserte nyhetsbrev som oppsummerer ukens nyheter og bringer frem menneskene bak nyhetene i oljebransjen. I tillegg presenterer vi mat/vin stoff, offshore-været og golftips.

Her bestiller du abonnement på Oilinfo Weekend . Tjenesten er gratis!
Weekend-redaksjonen kan tipses på magnus@oilinfo.no

Siste fra forsiden

+

Bruker tre rigger til å bore 59 brønner på Yggdrasil

OneSubsea og Subsea 7 skal utvikle Wisting sammen med Equinor

+

Inngår ny avtale for Transocean Spitsbergen 

+

Enabler har spuddet Venus i Barentshavet

Forlenger kontrakten til Valaris Stavanger

+

Pressemeldingen fra departementet: – Et politisk veiskille for elektrifisering

Database

Energi24 Database gir enkelt og raskt oversikt og innsikt i kommende prosjekter på norsk sokkel.

Gå til Energi24 Database

Full oversikt over letebrønner

Full oversikt over rigger

Full oversikt over feltutbygginger